بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : دوشنبه, ۱۱ اسفند , ۱۳۹۹ Monday, 1 March , 2021
0
در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد

بروزرسانی آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری بر مبنای اصول حمل و نقل پایدار

  • کد خبر : 8527
  • 03 تیر 1399 - 5:01
بروزرسانی آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری بر مبنای اصول حمل و نقل پایدار
«آیین‌نامه طراحی معابر شهری» در جلسه روز دوشنبه دوم تیرماه ۱۳۹۹ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسید.

به گزارش نوین شهرساز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ «شهرام آدم نژاد»، معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه ‌و‌شهرسازی با اعلام این که اولین نسخه این آیین‌نامه در سال ۱۳۷۵ توسط وزارت مسکن و شهرسازی سابق منتشر شده است، بیان کرد: رویکرد جهانی طراحی معابر شهری، طی سالیان اخیر از خودرومحوری به انسان‌محوری تغییر کرده است، لذا نیاز به تغییر در رویکرد آیین نامه قبلی وجود داشت.

با شکل گیری معاونت حمل‌و‌نقل در ستاد وزارت راه‌و‌شهرسازی و در راستای تحقق مصوبه هیئت وزیران، مطالعات بازنگری این آیین‌نامه در دستور کار معاونت حمل‌و‌نقل قرار گرفت. بروزرسانی صورت گرفته مبتنی بر اصول توسعه پایدار بوده و طرح خیابان‌ با اولویت به شیوه‌های پیاده، دوچرخه و حمل‌و‌نقل همگانی ترویج شده است و ملاحظات طراحی هرکدام در مجلد مستقل مورد توجه قرارگرفته‌است. در این راستا تامین نیاز و دسترسی مناسب و ایمن همه شیوه های حمل و نقل در کنار یکدیگر مدنظر بوده است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با استناد به آمار تصادفات پلیس راهور که قریب به نیمی از تصادفات منجر به فوت در شهرها را مرتبط با عابرین پیاده اعلام کرده است، گفت: متاسفانه به دلیل عدم توجه به مسائل ایمنی عابر پیاده، در حال حاضر خیابان‌های شهری جولانگاه خودروهای شخصی شده و شاهد تلفات انسانی قابل توجه در شهر می باشیم. در آیین نامه طراحی معابر شهری که مورد تصویب قرار گرفت، نهایت تلاش و تاکید برای افزایش ایمنی عابران پیاده، پیوستگی شبکه پیاده روی در شهرها برای تمام اقشار جامعه از قبیل افراد سالخورده و ناتوان و معلولان صورت گرفته است. پیاده سازی اصول آیین‌نامه جدید در شهرهای جدید، بازطراحی، بازآفرینی و طرح‌های آماده سازی در مناطق شهری، علاوه بر بازگرداندن فضای انسانی و نشاط و پویایی به خیابان شهری، قطعا منجر به کاهش مخاطرات ایمنی خواهد شد.

همچنین شهرام آدم نژاد با اشاره به اهمیت تحقق اهداف آیین‌نامه، به لزوم آموزش و به روزرسانی مداوم آن و تشکیل کمیته دائمی آموزش، پایش و به هنگام‌سازی و تیم فنی و کارشناسی پشتیبان اشاره کرد. وی در خصوص روند تصویب آن گفت: انجام مطالعات بروزرسانی آیین‌نامه مذکور توسط دانشگاه تهران و تیم فنی متشکل از متخصصان حوزه حمل‌و‌نقل و شهرسازی بوده و نظارت بر آن را دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل‌و‌نقل بر عهده داشته است. محتوای آیین‌نامه طی ۲۲ جلسه در کمیته کارشناسی معاونت حمل‌و‌نقل وزارت راه‌ و‌ شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه، با همکاری و تعامل مناسب مجموعه وزارت کشور، به منظور اخذ نظر کلیه ذی نفعان و بهره برداران نظیر شرکت‌های مشاور حوزه ترافیک و حمل‌و‌نقل، شهرداری‌های کشور و متخصصان و مهندسین این حوزه، ۱۴ جلسه فنی نیز برای پایش و بررسی آیین‌نامه مذکور در دفتر حمل‌و‌نقل آن وزارتخانه برگزار شد و سپس در شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مورد تصویب قرار گرفت.

در نهایت پس از تشکیل ۷ جلسه کارشناسی در کمیته فنی طرح‌های فرادست با حضور همه دستگاه‌های عضو و کمیته های منتخب آن، طرح در صحن شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح و با اجماع نظرات مثبت دستگاه‌ها مورد تصویب قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=8527

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.