بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۱۳ خرداد , ۱۴۰۲ Saturday, 3 June , 2023

اخبار ویژه

جایگاه بودجه حمل و نقل پاک در پایتخت اعمال حد نصاب نمره مصاحبه دکتری در سال ۱۴۰۲ احتمال تغییراتی در بدنه شهرداری تهران در چند هفته آینده سعدیه در آستانه نابودی اطلاع رسانی در حوزه نهضت مسکن ملی جهت ترغیب مردم تمدید ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ شروع مجدد تخریب ها در بافت تاریخی شیراز برنامه ریزی شهرداری برای ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت باغ‌های سیمانی پایتخت احداث ۲۸ مجموعه پارکینگ عمومی در دستور کار شهرداری تهران تکذیب شایعات مطروحه درباره علت استعفای رییس مرکز حقوقی شهرداری/ پیگیری از طریق مراجع قضایی برگزاری کنفرانس بین المللی مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور نمایندگان سازمان ملل نوسازی مخازن زباله در شهر تهران ورود دستگاه قضایی و پلیس برای رفع سد معبر دستفروشان تئاتر شهر جانشین احتمالی شهردار قم کیست؟ آغازثبت‌نام مصاحبه داوطلبان دکتری بدون آزمون استعداد درخشان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ فرصت یک‌ ماهه به شهرداری‌ها برای معرفی محلات مشمول بسته‌های تشویقی شهرسازانه تخریب سنگ‌فرش‌های گران‌قیمت خیابان ۱۷ شهریور توسط شهرداری منطقه ۱۲ برداشت آب‌های زیرزمینی مهم‌ترین عامل فرونشست زمین افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

1
مقاله فارسی

تبیین مفهوم توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی و معیارهای تعیین مراکز آن

  • کد خبر : 2626
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۴:۳۱
تبیین مفهوم توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی و معیارهای تعیین مراکز آن
مفهوم شهرِ منطقه‌ای و الگوهای رابطه حمل و نقل عمومی و فرم شهری، توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی به عنوان "راهبردی در چارچوب الگوی شهر انطباقی"
در دو دهه اخیر، توسعه مبتنی بر حمل و نقل‌عمومی(TOD) به عنوان راهبردی برای تسکین پراکنده‌رویی موجود، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در مقاله حاضر، پس از بررسی نوشتگان موجود، مفهوم شهرِ منطقه‌ای و الگوهای رابطه حمل و نقل عمومی و فرم شهری، توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی به عنوان “راهبردی در چارچوب الگوی شهر انطباقی که با ایجاد تغییراتی در فرم و ساختار عملکردی شهر و منطقه از طریق ایجاد مراکز TOD، به افزایش کارایی شهر، حفظ منابع طبیعی و ایجاد کنترل در رشد شهری و منطقه‌ای کمک می‌کند”، تعریف شده است. پس از تبیین و بررسی این تعریف، برای تعیین نقاط مناسب جهت تبدیل به مراکز TOD، دو شرط از تعریف ارائه شده استخراج شد: ۱) قابلیت بکارگیری در الگوی شهر انطباقی ۲) پتانسیل لازم برای ایفای نقش در تغییر یا تعدیل هدفمند ساختار عملکردی شهر و منطقه. بر مبنای این دو شرط و با توجه به ویژگی شهرهای ایران، دو معیار: ۱) سطح توسعه یافتگی و ۲) موقعیت شهری، به عنوان معیارهای تشخیص ایستگاه‌های قابل تبدیل به مراکز TOD معرفی گشته و در همین چارچوب، ایستگاه‌های خط ۱ مترو شیراز در ارتباط با فرم شهر مورد تحلیل قرار گرفتند.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=2626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.