گروه معماری و شهرسازی FR-EE با مشارکت و همکاری گروه معماری RVDG تصمیم گرفته اند تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی این خیابان را متحول کرده و در منظر شهری و ساختار آن تغییرات اساسی را به وجود آورند.
این ایده در سال ۲۰۱۵ توسط فرناندو رومرو یکی از اعضای تیم FR-EE ، با همکاری استودیو طراحی FRENTE و RVDG، مطرح شده است. این پیشنهاد شامل ایجاد یک پارک عمومی به همراه فضاهای متنوع تجاری، امکانات رفاهی، فضای سبز و حملونقل پایدار است. این طرح موفق به کسب یکی از جوایز بین المللی Fernando Romero در حوزه برنامهریزی شهری شده است. هدف از این طرح، ایجاد یک فضای سبز عمومی به منظور برقراری تعاملات اجتماعی در یکی از نواحی با پتانسیل بالا در شهر میکزیکوسیتی میباشد.
به گفته یکی از کارشناسان گروه معماری FR-EE، ایجاد خلاقیت و بهرهوری بهینه از خیابان های فرهنگی و تاریخی مکزیکو سیتی باید در اولویت باشند، چرا که اگر به این مهم توجه نشود به زودی شاهد تخریب و آسیب جدی زیربناهای این خیابانها خواهیم بود.
در واقع این گروه معماری در نظر دارد در این خیابان یک مسیر پیاده محوری را ایجاد کند که بتواند از این طریق آن را با انواع تفریحگاههای تجاری و فرهنگی مجهز کرده و از سیستمهای تولید انرژی های تجدیدپذیر به علاوه توسعه محوطه و فضاهای سبز بهره گیرد.
مسیر یا راهروی فرهنگی خیابان Chapultepec با هدف پوشش همین خطری است که بافت تاریخی آن را تهدید می کند. دقیقا در مسیر مجاورت و کناری خیابان که اتومبیلها رفت وآمد میکنند، این مکان فرهنگی- تجاری احداث میشود که انواع فضاهای سبز، بازارچههای فرهنگی، کافیشاپ، فروشگاه و مکانهای تفریحی در آن قرار خواهند گرفت.
همچنین در هر بخشی از این مسیر می توان بلوک و اِلِمانهای فرهنگی- تاریخی مربوط به مکزیکو سیتی را مشاهده کرد که توجه هر رهگذری را به سوی خود جلب میکند. استفاده از رنگهای ترکیبی سرد و گرم در بخش های متفاوت این خیابان از دیگر جذابیتهای بصری آن به شمار میرود.
در واقع می توان گفت این پروژه نقش لابراتور توسعه منظر شهری را برای هریک از فعالان این حوزه بازی می کند و از ارزش و اهمیت علمی و تخصصی بالایی برخوردار است.
ساختار طرح: محور فرهنگی Chapultepec
این مسیر جذاب به عنوان یک کریدور فرهنگی شامل مسیرهای پیادهروی، دوچرخه سواری و فضاهای سبز، با طولی تقریبی ۱٫۳ کیلومتر بالای خیابان پرتردد Avenida Chapultepec ساخته خواهد شد. ایده این طرح شباهت زیادی به بزگراههای زیرزمینی در شهر میامی دارد در هردوی این ایدهها دو سطح سواره و پیاده به صورت مجزا با هدف تشویق پیادهروی و دوچرخهسواری در نظر گرفته شده است. تنها تفاوت آنها در این است که سطح مخصوص سواره در میامی در سطح بالایی تعبیه شده ولی در مکزیکو سیتی سطوح بالایی برای پیاده و دوچرخه در نظر گرفته شده است.
اصول موردنظر در طراحی فضای سبز
- رسیدن به پویایی (با وجود فعالیتهای تجاری و فرهنگی)، فشردگی (وجود تراکم زیاد و ارتباطات گسترده) و عدالت در دسترسی (به دلیل وجود اشکال متفاوتی از فضاهای تجاری و مسکونی در مجاورت یکدیگر)
- دستیابی به یک زیرساخت اجتماعی به منظور ایجاد یک زندگی جمعی مجهز به خدمات و امکانات شهری مورد نیاز ساکنان
- رسیدن به جذابیت، آسایش و امنیت و ایجاد جرقهای برای توسعههای پیوسته شهری از طریق ارائه خدمات منطقهای مؤثر در ارتقاء کیفیت زندگی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی.
راهبردهای اساسی پروژه
- افزایش فضای سبزو ایجاد نظم در حملونقل وسایل نقلیه
- ایجاد یک محیط اجتماعی و ارزشمند
- ایجاد جامعهای یکپارچه به همراه تحرک اقتصادی.