بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : سه شنبه, ۲۴ فروردین , ۱۴۰۰ Tuesday, 13 April , 2021
0
مجله

مجله دانش شهر شماره ۳۰

  • کد خبر : 9819
  • 23 آذر 1399 - 16:13
مجله دانش شهر شماره ۳۰
در شماره 30 از ماهنامه دانش شهر مقاله ای با عنوان جایگزینی مینی بوسهای فرسوده شهر تهران ،چالش ها و راهکارها به چاپ رسیده است.

مجله دانش شهر از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر می شود. دوره انتشار این مجله به صورت ماهنامه بوده و موضوع اصلی آن، دیپلماسی شهری و روابط بین الملل است.

سایت این مجله عبارت است از  :http://rpc.tehran.i

فایل شماره ۳۰  از مجله دانش شهر را می توانید به صورت رایگان از طریق لینک زیر از سایت نوین شهرساز دانلود نمایید.
 
مجله دانش شهر، شماره ۳۰ – اسفند ۱۳۸۹

مقولۀ از رده خارج­کردن و بازیافت خودروهای فرسوده چند سالی است که در کشور ما مطرح شده است. قوانین و مصوبات مربوطه نیز در این زمینه به تصویب رسیده امّا تا­کنون اقدام مؤثّری در این راستا صورت نگرفته است. مینی بوس­های فرسوده به­ علت فرسودگی، ایجاد آلاینده­های گوناگون و هزینه ­های اجتماعی و زیست ­محیطی که ایجاد می­کنند هزینه­ های سنگین­تری نسبت به منافعشان ایجاد میکنند که به همین علت پسماند تلقّی شده و از رده خارج کردن آنها براساس بند (ب) ماده ۶۲ قانون برنامه چهارم توسعه­ ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی از وظایف دولت می­باشد که تا به امروز دستورالعمل های بسیاری در این مورد پیشنهاد شده ولی اقدام اساسی در این باره صورت نگرفته است. در این مقاله به بررسی معضل موجود پرداخته و با تحقیقات انجام شده از طریق مصاحبه با عوامل اجرایی و مطالعات پیمایشی در حوزه مسافران و رانند­گان این نتیجه حاصل شد که قریب به ۹۰% مینی­ بوس­های شرکت واحد شهر تهران فرسوده ­بوده و هزینه های ناشی از آنها سنگین است لذا این خودروها هزینه بیشتری نسبت به منافع خود دارند . بنابراین باید از رده خارج و مورد مدیریت جدی قرار گیرند .  در ادامه راهکارهایی برای تسریع بخشیدن به این امر ارائه گردیده است.

شایان ذکر است  که ­باید اشتغال افراد، بویژه شاغلین در مینی­ بوسرانی محترم و ارزشمند شمرده شده و مطالبات ایشان در صورت بازیافت مینی ­بوسها تأمین گردد. نکتۀ قابل تأمّل نیز این است که از دیدگاه اکثریت پاسخگویان ،شهرداری تهران مسئول این امر شناخته شده و حال آنکه مسئولیت اینکار طبق قانون برعهده دولت است.

کلیدواژه ها: پسماند، مینی ­بوس، هزینه ­های مستقیم، هزینه ­های غیرمستقیم (زیست محیطی و اجتماعی)، بازیافت

موضوع: مدیریت شهری

نویسندگان: سلماز چاهی ، سید محمد مجابی ،سعید متصدی ، بهروز نوروزی ، امیر روحی ، یوسف رشیدی

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=9819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.