هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل فرایندی برندسازی شهری برای کلانشهرهای ایران است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از تئوری داده بنیاد انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی تعداد ۱۷ نفر از مدیران شهرداری و اعضای هیأت علمی رشتههای مدیریت دولتی، مدیریت بازاریابی، مدیریت سیستمها، مدیریت استراتژیک، مدیریت شهری، برنامهریزی شهری و جغرافیای سیاسی که دارای تجربه در حوزه مدیریت شهری هستند مورد مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته قرار گرفتند و سپس دادههای حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد تعریف جایگاه مدیریت شهری در نظام برنامهریزی کشور، آمایش سرزمین به منظور تعیین تقسیم وظایف شهری، تغییر دیدگاه نسبت به برند، کاهش رانت و افزایش فضای رقابتی و ظرفیت علمی، مطالعاتی و اجرایی شهرها از زمینههای علی برندسازی است. همچنین منابع مالی و اجتماعی شهر، محیط سیاسی و نهادی مساعد و نیز دولت تسهیلگر جزء شرایط مداخلهگری است که حمایت یا عدم حمایت آنها نقش تعیینکننده در موفقیت یا عدمموفقیت برندسازی شهری دارد. در این پژوهش افزون بر بررسی شرایط علی و مداخلهگر، فرایند برندسازی شهری کلانشهرهای ایران و ویژگیهای آن در طول تحقیق استخراج و ارائه شده است. همچنین پیامدهای برندسازی برای کلانشهرهای ایران نیز مورد بررسی قرار گرفته است. فایل کامل این مقاله به صورت رایگان قابل دانلود است.
