بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : دوشنبه, ۱۱ اسفند , ۱۳۹۹ Monday, 1 March , 2021
0
شهردار منطقه 15

پایان دادن به غلبه سواره ها بر پیاده ها با ایجاد پهنه های پیاده روی

  • کد خبر : 8152
  • 25 خرداد 1399 - 11:11
پایان دادن به غلبه سواره ها بر پیاده ها با ایجاد پهنه های پیاده روی
«وحیدرضا محمدی»- شهردار منطقه 15: افزایش روزافزون خودروها در سنوات گذشته در کلانشهر تهران باعث غلبه سواره بر پیاده شده و ترافیک به تهدیدی برای شهرنشینان تبدیل شده است.

نوین شهرساز– «وحیدرضا محمدی»- امروزه با تلفیق مفهوم فضای اشتراکی و توسعه پایدار؛ نظریه آرام‌سازی محله‌های مسکونی مطرح می‌شود تا با مناسب‌سازی و پایدارسازی محلات بتوان به راهبرد موفقی در نوسازی و بهسازی بافتهای شهری دست پیدا کرد. متاسفانه با توجه به اینکه میزان استقبال شهروندان پایتخت‌نشین در بهره‌گیری از حمل‌ونقل عمومی در سفرهای درون‌شهری کمتر از حد انتظار است و علیرغم اعمال قوانین و محدودیت‌های متعدد ترافیکی؛ بازهم شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی و تک‌سرنشین تمایل نشان می‌دهند، سیاست‌های گذشته پاسخگو نبوده و مدیریت ارشد شهری بر این است که تغییر رویه‌ای در این زمینه ایجاد شود. برای این منظور باید با اولویت دادن به انسان در برابر خودرو یا به عبارتی غلبه حرکت پیاده بر سواره بتوان بخشی از مشکلات را در این زمینه حل کرد. تأکید بر نقش و اهمیت فضاهای عمومی در شکل‌گیری ارتباط و تعامل شهر و شهروندان می‌تواند انسان‌ها را از زندگی سالم توام با آرامش و آسایش برخوردار کند و شاهد جایگاه و ارزش والای شهروندان باشیم. با عملیاتی شدن ایده تبدیل تهران از شهر خودرو محور به شهر انسان‌محور و ایجاد پهنه‌های مخصوص پیاده‌روی در محدوده‌های پرتردد شهر یا فضاهای رهاشده و تفریحی می‌توان علاوه بر جنبه‌های اقتصادی؛ شاهد ارتقای سلامت شهروندان و نشاط اجتماعی آنان در شهر تهران بود. در طراحی و ایجاد این پهنه‌ها و مسیرهای پیاده‌روی نیز باید قابلیت‌های مختلفی برای بهره‌مندی چند منظوره از آن نظیر ایجاد و یا تسهیل در دستیابی به مسیرهای دوچرخه ، مراکز خرید و تفریح، پارکها و رستوران‌ها و …. را مدنظر داشت تا شهروندان برای بهره‌گیری از آن‌ها تشویق شوند و این رویه مانع از خروج از محله در موارد غیرضروری و استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی شود. برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال ۱۳۹۹ نیز حاکی از آن است تا بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز شهر تهران توسط مناطق ساخته شود و به مرور بتوان شهر را از سیطره خودروهای شخصی خارج کرد. این تغییر رویه با همکاری و هماهنگی همه جانبه نهادهای ذیربط می‌تواند عملیاتی شود و مشارکت شهروندان را می‌طلبد که با ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها همچنین ارائه طرح‌های ابتکاری برای محله‌های خود مدیریت شهری را در بازگرداندن شهر به شهروندان یاری کنند. در این راستا پروژه‌های محله محور که نیاز واقعی شهروندان است و اثرگذاری خوبی در محله‌ها دارد، باید در اولویت قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=8152

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.