بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024

اخبار ویژه

برای خرید خانه در منطقه ۹ به چند میلیارد تومان پول نیاز است؟ حل مشکلات ۱۲ ساله تملکات ملکی پروژه رود دره فرحزاد اعمال افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی از ابتدای اردیبهشت‌ انتصابات جدید شهردار تهران در سه بخش مدیریت شهری جمع آوری ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در تهران آخرین وضعیت پارکینگ زیرسطحی نیایش دفن مردگان گران شد؟ قیمت بلیت باغ پرندگان تهران افزایش یافت اگر واگن‌های مترو به‌موقع وارد نشوند همه متضرر خواهند شد زمان صدور پروانه شهرسازی در تهران کاهش یافت پاسخ شهرداری منطقه هفت به شایعه قطع درختان در بزرگراه صیاد شیرازی توافق شهرداری منطقه ۱۱ با بنیاد رودکی برای احداث پارکینگ مطالعه عارضه‌سنجی ترافیکی ۳۰ قطعه زمین برای ساخت پارکینگ عمومی در تهران نوسازی بیش از ۲۸۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۰ در سال ۱۴۰۲ تدوین نقشه راه فعالیت‌های مناطق ۲۲ گانه در جهت ارتقاء عملکرد سال ۱۴۰۳ توزیع آسفالت بی‌کیفیت در برخی معابر فرعی پایتخت جانمایی محل جدید برای ساماندهی سگ‌های ولگرد پایتخت ۵۰ هزار تاکسی برقی وارد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران می‌شود توقیف بیش از ۱۵۰ خودروی حمل غیرمجاز پسماند آغاز ساماندهی یکی از اصلی‌ترین و شلوغ‌ترین چهارراه‌های تهران

2
مقاله فارسی

مدل مدیریت خلق مکان و مؤلفه‌های سازنده کیفیت در عرصه عمومی

  • کد خبر : 4052
  • 05 می 2020 - 21:26
مدل مدیریت خلق مکان و مؤلفه‌های سازنده کیفیت در عرصه عمومی
بازتعریف مفهوم کیفیت در عرصه عمومی و ارائه نگاهی نوین به مؤلفه‌های سازنده کیفیت در آن و چگونگی تحقق‌پذیری آن در قالب مدیریت مستمر طرح محور
در گذار از شهر مدرن به پسامدرن و تغییر قابل توجه از شهر اتومبیل مدار به شهر پیاده مدار تحولات اساسی در فضاهای شهری به‌وجود آمد. در این راستا مفهوم نوین عرصه عمومی با محتوایی متفاوت به ادبیات حقوق شهروندی افزوده شد. به طوری که کیفیت عرصه‌های عمومی نمود بلوغ جامعه مدنی شهرها قرار گرفت. دستاورد این تحولات نشان داد، ارتقاء بعد کالبدی و عملکردی با وجود آن‌که بسترساز مطلوبیت در عرصه عمومی است، لیکن جهت خلق مکان کافی نمی‌باشد. عرصه‌های عمومی محل تبلور مفاهیمی چون “قابلیت زیست”، “سرزندگی”، “حس مکان” و شکل‌گیری خاطرات جمعی، رویدادهای اجتماعی و تبادلات اجتماعی است. این مقاله درصدد است تا ضمن بازتعریف مفهوم کیفیت در عرصه عمومی نگاهی نوین به مؤلفه‌های سازنده کیفیت در آن ارائه نموده و به چگونگی تحقق‌پذیری آن در قالب مدیریت مستمر طرح محور بپردازد. نوشتار حاضر که مستخرج از پایان‌نامه می‌باشد، بخشی از دستاورد پژوهشی است که در مروری تطبیقی از نظرات متأخر در این زمینه و در تعامل با رویکردها و نمونه‌های موفق جهان شاخص‌سازی شده است. تجارب نشان داده‌اند که برای ارتقاء کیفیت عرصه‌های توجه به ابعاد یاد شده تنها در مرحله طراحی و مدیریت ابتدایی فضا کافی نیست. چرا که تجلی کیفیت در زمان و مکان متغیر است. تعادل بخشی به آن، نیازمند مدیریتی است که جای جای مکان عمومی چیدمان گونه‌های متفاوت فعالیت متناسب با خواص فیزیکی و بصری مکان بوده و مولد ارزش های متفاوتی از مفاهیم ادارکی مکان در طول زمان باشد. تنها با وجود مدیریت مستمر و طراحی محور در مراحل مختلف ایجاد، تغییر و قابل نگهداری است. به‌طوری‌که حفظ و ارتقاء کیفیت های عرصه های عمومی در ابعاد مختلف تنها در این محتوا محقق می شود. فایل کامل این مقاله به صورت رایگان قابل دانلود است. 

به کانال تلگرام نوین شهرساز بپیوندید
لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=4052

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.