بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : یکشنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 21 April , 2024

اخبار ویژه

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است جمع‌آوری ۲۲۰۰ تن پسماند در منطقه ۱۵ برای خرید خانه در منطقه ۹ به چند میلیارد تومان پول نیاز است؟ حل مشکلات ۱۲ ساله تملکات ملکی پروژه رود دره فرحزاد اعمال افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی از ابتدای اردیبهشت‌ انتصابات جدید شهردار تهران در سه بخش مدیریت شهری جمع آوری ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در تهران آخرین وضعیت پارکینگ زیرسطحی نیایش دفن مردگان گران شد؟ قیمت بلیت باغ پرندگان تهران افزایش یافت اگر واگن‌های مترو به‌موقع وارد نشوند همه متضرر خواهند شد زمان صدور پروانه شهرسازی در تهران کاهش یافت پاسخ شهرداری منطقه هفت به شایعه قطع درختان در بزرگراه صیاد شیرازی توافق شهرداری منطقه ۱۱ با بنیاد رودکی برای احداث پارکینگ مطالعه عارضه‌سنجی ترافیکی ۳۰ قطعه زمین برای ساخت پارکینگ عمومی در تهران نوسازی بیش از ۲۸۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۰ در سال ۱۴۰۲ تدوین نقشه راه فعالیت‌های مناطق ۲۲ گانه در جهت ارتقاء عملکرد سال ۱۴۰۳

2
مقاله فارسی

شناسایی پهنه‌های همگن جریانی بر اساس جابه جایی‌های فضایی و الگوهای سفر

  • کد خبر : 4325
  • 07 می 2020 - 17:53
شناسایی پهنه‌های همگن جریانی بر اساس جابه جایی‌های فضایی و الگوهای سفر
شناسایی پهنه‌های همگن جریانی و ویژگی‌های آن‌ها
الگوهای مختلف جابجایی فضایی، حاصل تأثیر عوامل مختلف سکونت، اشتغال و سطح درآمدند. در واقع نسبت به درجه انحراف از میزان رضایت افراد از ارائه این قبیل عناصر، پراکندگی و جابجایی‌های فضایی اتفاق افتاده و الگوهای مختلف فضایی شکل می‌گیرد. بر این اساس، در سطح منطقه کلانشهری تهران با توجه به نحوه پراکندگی این عناصر، انواع مختلفی از جابجایی‌های فضایی و الگوهای سفر شکل گرفته است. شناسایی پهنه‌های همگن جریانی در این منطقه، علاوه بر آنکه درکی از ساختار فضایی منطقه به دست می‌دهد، می‌تواند موجب برنامه‌ریزی برای الگوهای بهینه جابجایی‌ فضایی در سطح منطقه شود. از این رو، در این پژوهش با بهره‌گیری از روش توصیفی _ تحلیلی و با استفاده از ابزار تحلیل شبکه، بر اساس داده‌های مرتبط با جریان سفر افراد در سال ۱۳۸۵ به عنوان در دسترس‌ترین و مستندترین آمار موجود تا زمان انجام پژوهش، به شناسایی پهنه‌های همگن جریانی و ویژگی‌های آنها پرداخته شده است. در این راستا چگونگی برقراری پیوندهای ارتباطی میان شهرها در سطح منطقه کلانشهری و شکل‌گیری سطوح مختلفی از کانون‌های جذب و تولید سفر، راهنمای این پژوهش بوده است. نتایج یافته‌های حاصل از این مطالعه، به شناسایی سه پهنه همگن در سطح منطقه کلانشهری تهران منجر شده است که در هر یک از پهنه‌ها جابجایی‌های صورت گرفته بیشتر و منسجم‌تر از سایر پهنه‌ها بوده است. پهنه نخست به مرکزیت کلانشهر تهران و کلانشهر کرج، بیشترین سطح از میزان روابط و جابجایی‌ها را به خود اختصاص داده و همچنین پیوندهای قوی‌تری را با سایر پهنه‌ها برقرار کرده است، اما پهنه‌های شرقی و غربی به دلیل فاصله زیاد از یکدیگر رابطه جریانی قوی را با همدیگر شکل نداده‌اند. فایل کامل این مقاله به صورت رایگان قابل دانلود است.

به کانال تلگرام نوین شهرساز بپیوندید
لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=4325

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.