بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : دوشنبه, ۳ مهر , ۱۴۰۲ Monday, 25 September , 2023

اخبار ویژه

مترو پرند در بلاتکلیفی؟ بذرپاش به شایعات درباره مسکن ۲۵ متری پایان داد تغییر “طرح ترافیک” در راه است قدمت ۲۰۰ ساله “تراموا” در کشورهای اروپایی/ ۱۱ مزیت بزرگ “تراموا” برای حل‌و‌نقل عمومی که تهران از آن محروم است! ورود اولین مترو باس به خطوط اتوبوسرانی تهران اولین تقاطع در همدان هوشمند شد سندروم تغییر مکرر بلای جان مدیریت شهری تهران قلعه و روستای ایزدخواست؛ میراث فراموش شده اصفهان، پیشرو در توسعه هوشمند شهری کشور اصفهان توان تبدیل شدن به برند ملی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی را دارد ساخت تراموا مزیت های زیادی برای مردم تهران دارد عملیات احداث تراموا در تهران از امروز آغاز می‌شود نقشه راه فضای سبز پایتخت تدوین می‌شود/ درختان خشک تهران باید جمع‌آوری شوند شبکه مترو تهران در آستانه افتتاح ۵ ایستگاه جدید نقشه راه «اینترنت اشیاء» در شهرداری تهران تهیه می‌شود آخرین وضعیت کارگران کارخانه زباله‌سوزی آرادکوه بعد از انفجار ایجاد ایستگاه ویژه آواربرداری در آتش‌نشانی تهران مسئله اصلی شهرهای امروزی ما مسکن است پیش‌بینی تخریب ۶۰ درصد ساختمان‌های کشور با زلزله ۷ ریشتری شهرسازی روی آب

2
مقاله فارسی

شناسایی پهنه‌های همگن جریانی بر اساس جابه جایی‌های فضایی و الگوهای سفر

  • کد خبر : 4325
  • 07 می 2020 - 17:53
شناسایی پهنه‌های همگن جریانی بر اساس جابه جایی‌های فضایی و الگوهای سفر
شناسایی پهنه‌های همگن جریانی و ویژگی‌های آن‌ها
الگوهای مختلف جابجایی فضایی، حاصل تأثیر عوامل مختلف سکونت، اشتغال و سطح درآمدند. در واقع نسبت به درجه انحراف از میزان رضایت افراد از ارائه این قبیل عناصر، پراکندگی و جابجایی‌های فضایی اتفاق افتاده و الگوهای مختلف فضایی شکل می‌گیرد. بر این اساس، در سطح منطقه کلانشهری تهران با توجه به نحوه پراکندگی این عناصر، انواع مختلفی از جابجایی‌های فضایی و الگوهای سفر شکل گرفته است. شناسایی پهنه‌های همگن جریانی در این منطقه، علاوه بر آنکه درکی از ساختار فضایی منطقه به دست می‌دهد، می‌تواند موجب برنامه‌ریزی برای الگوهای بهینه جابجایی‌ فضایی در سطح منطقه شود. از این رو، در این پژوهش با بهره‌گیری از روش توصیفی _ تحلیلی و با استفاده از ابزار تحلیل شبکه، بر اساس داده‌های مرتبط با جریان سفر افراد در سال ۱۳۸۵ به عنوان در دسترس‌ترین و مستندترین آمار موجود تا زمان انجام پژوهش، به شناسایی پهنه‌های همگن جریانی و ویژگی‌های آنها پرداخته شده است. در این راستا چگونگی برقراری پیوندهای ارتباطی میان شهرها در سطح منطقه کلانشهری و شکل‌گیری سطوح مختلفی از کانون‌های جذب و تولید سفر، راهنمای این پژوهش بوده است. نتایج یافته‌های حاصل از این مطالعه، به شناسایی سه پهنه همگن در سطح منطقه کلانشهری تهران منجر شده است که در هر یک از پهنه‌ها جابجایی‌های صورت گرفته بیشتر و منسجم‌تر از سایر پهنه‌ها بوده است. پهنه نخست به مرکزیت کلانشهر تهران و کلانشهر کرج، بیشترین سطح از میزان روابط و جابجایی‌ها را به خود اختصاص داده و همچنین پیوندهای قوی‌تری را با سایر پهنه‌ها برقرار کرده است، اما پهنه‌های شرقی و غربی به دلیل فاصله زیاد از یکدیگر رابطه جریانی قوی را با همدیگر شکل نداده‌اند. فایل کامل این مقاله به صورت رایگان قابل دانلود است.

به کانال تلگرام نوین شهرساز بپیوندید
لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=4325

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.