بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 27 February , 2024

اخبار ویژه

فعالیت اتوبوس‌های منتهی به بازار و مراکز خرید تا ساعت ۲۳ کمتر از دوسال تا راه‌اندازی پروژه بزرگ‌ترین شهربازی تهران تکمیل سه سازه پارکینگ در تهران تا تابستان ۱۴۰۳ تامین زمین برای احداث نخستین اورژانس بازار تهران گره‌گشایی از تهران با بودجه ۱۴۰۳/ شهروندان منتظر اتفاقات خوب حمل و نقلی باشند استفاده از کودکان در مدیریت پسماند ممنوع است آخرین وضعیت درختان پادگان ۰۶ دستفروشی، قانونی شد؟ استخدام حدود ۵ هزار زباله‌گرد با حقوق ماهیانه ۱۵ میلیون تومان رونمایی از ۳۱ نماد استان‌های کشور در پایتخت بودجه ۶۶۷۰ میلیاردی شهرداری ارومیه تصویب شد تعرفه پارک حاشیه‌ای در شهرکرد اعلام شد ممنوعیت صدور مجوز حفاری در شهرکرد از ۱۵ اسفندماه فرآیند قراردادهای شهرداری تهران تسهیل می‌شود/ تسریع عملیات زیرساختی حوزه حمل و نقل عمومی با همکاری اداره کل امور مالی شهرداری تهران بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورا اعمال تغییرات جدید در استاندارد سالانه آلاینده PM۲.۵ در آمریکا رفع پلمب مجتمع تجاری دنیای نور تهران به شرط ایمن سازی اجرای ۱۹ طرح تخصصی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی پایتخت ساماندهی دستفروشان چهارراه و خیابان ولی‌عصر در ۲ نقطه پایتخت افزایش ۵۰ درصدی نرخ صدور پروانه بهره‌برداری شرکت‌های حمل و نقل در سال ۱۴۰۳

1
شهرداری تهران و عوارض شهری

چرا شهروندان باید عوارض شهری پرداخت کنند؟

  • کد خبر : 7801
  • 10 ژوئن 2020 - 15:00
چرا شهروندان باید عوارض شهری پرداخت کنند؟
بی‌توجهی به تشویق شهروندان برای پرداخت عوارض شهری که درآن زندگی می‌کنند، نتیجه‌اش ساخت و سازهای بی‌ضابطه، برج‌های سربه فلک کشیده و حکمرانی خودروها شده است، رخدادی که حالا به نماد کاملی از شهر تهران امروز بدل شده است.

نوین شهرسازمی‌گویند شهر موجودی زنده است، جان دارد و میزبان میلیون‌ها انسان است. این میزبان دست و دلباز اما، نیازهایی هم دارد تا بتواند نیازهای انسان‌ها را تامین کند؛ از مکانی برای آرامش مثل پارک و بوستان و مکان‌های تفریحی تا وسایل حمل و نقل و… تامین این نیازها برای انسان‌هایی که با زندگی در شهر عنوان شهروندی دارند، به منابع مالی احتیاج دارد. این منابع مالی در دوره‌های مختلف و در طول تاریخ شهرداری تهران، از راه‌های متفاوتی تامین می‌شد؛ در دوره‌ای با کمک‌های دولتی و عوارض شهری، اما در دوره دیگری با فروش تراکم و به اصطلاح شهرفروشی.

گاهی هم دوره‌ای از مدیریت شهری، درآمدها چه از شهرفروشی و چه درآمد پایدار که همان عوارض و مالیات بود، صرف تامین نیازهای شهر نمی‌شد. با این حال آرزوی تقریبا محال همه مدیران شهری در طول تاریخ، این بوده که تا حد ممکن سمت درآمدهای حاصل از ساخت و ساز و فروش تراکم که به آن درآمدهای مسموم یا ناپایدار می‌گویند، نروند و درآمدهای پایدار حاصل از عوارضی که شهروندان پرداخت می‌کنند، کفاف نیازهای شهر را بدهد. اما از آنجایی که، شهرداری‌ها از دهه ۶۰ به بعد به لحاظ تامین منابع مالی خودگردان شده اند و به دنبال آن میزان کمک‌های دولتی کاهش یافته است، عوارض شهری نقش تعیین کننده‌ای در نحوه مدیریت، مدیران شهری دارد.

اما به راستی چرا شهروندان یک شهر باید برای تامین نیازهایشان و به سبب زندگی شهری که دارند، عوارض پرداخت کنند؟ بی‌توجهی به تشویق شهروندان برای پرداخت عوارض شهری که درآن زندگی می‌کنند، نتیجه‌اش ساخت و سازهای بی‌ضابطه، برج‌های سربه فلک کشیده و حکمرانی خودروها شده، رخدادی که حالا برای خیلی ها به نماد کاملی از شهر تهران امروز بدل شده است. گرچه برخی مدیران شهری در دوره‌های مختلف به طمع کسب درآمد بیشتر به شهرفروشی و درآمدهای ناپدار روی آوردند؛ اما بی‌توجهی شهروندان در پرداخت به موقع عوارض هم در ایجاد این شرایط در تهران تاثیر زیادی داشت.

نگهداری شهر و حفظ آن به عنوان مکانی برای زندگی و آرامش شهروندان، هزینه‌هایی برای مدیران شهری دارد که بخشی از این هزینه‌ها در قالب عوارض شهری، از شهروندان دریافت می‌شود؛ اما در صورتی که شهروندان عوارض خود را به موقع پرداخت نکنند، یا نیازهایشان آنطور که انتظار دارند رفع نمی‌شود یا اینکه مانند گذشته به هر طرف شهر که نگاه می‌کنند فقط برج می‌بینند و ساخت و ساز.

پرداخت عوارض شهری از سوی شهروندان، یعنی مشارکت آنان در نگهداری و توسعه پایدار شهر. مثلا اگر شهروندان عوارض پسماند مسکونی خود را به موقع پرداخت کنند، سبب ارایه خدمات بهتر و بیشتر در حوزه پسماند می‌شود و از این طریق شهرداری هم با کیفیت بهتر و استاندارد پسماند را از شهر جمع آوری و دفع می‌کند که خود، سلامت شهروندان و بهبود محیط زیست را در پی دارد. در نوسازی هم همین اتفاق می افتد، بسیاری از مشکلات شهری مانند آلودگی و ترافیک بر طرف می‌شوند، در واقع یک چرخه سالم است که نتایج آن مستقیم به خود شهروندان باز می‌گردد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=7801

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.