مجله دانش شهر از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر می شود. دوره انتشار این مجله به صورت ماهنامه بوده و موضوع اصلی آن، دیپلماسی شهری و روابط بین الملل است.
سایت این مجله عبارت است از :http://rpc.tehran.i
مجله دانشهر، شماره ۱۴۶ – پاییز ۱۳۹۱
تراكم ترافيك به عنوان مشكل اصلي مناطق شهري روزانه هزينههاي زيادي را به جامعه تحمیل ميكند. پديدههايي چون آلودگي هوا، مصرف انرژي و تأخير وارده بر افراد در ترافيك به عنوان فراگيرترين هزينهها گزارش میشوند. امروزه به دلیل نرخ رشد بیشتر تقاضای سفر از نرخ عرضه تسهیلات، رويكرد «پيشبيني و تدارك» به عنوان راه حل مسائل روبه رشد حمل و نقل، اعتبار خود را از دست داده، در حالی که رويكردهاي مديريت حمل و نقل از اقبال بالايي در چند دهه گذشته برخوردار بودهاند. فراگير شدن اين رويكردها در کلانشهرهاي دنيا موجب پيدايش سياستها و برنامههاي مختلفي در جهت تكامل آنها شده است. هدف از اين سياستها بهرهبرداري بهينه از ظرفيتهاي موجود در قالب گزينههايي است كه نه تنها موجب بهبود تحرك در شبكه حمل و نقل ميگردد، بلكه بازدهي اقتصادي بيشتري را نيز فراهم ميسازد. روشهای «مديريت تقاضاي حمل و نقل» در سالهای اخیر از گسترش چشمگيري برخوردار بوده است، به نحوي كه در برخی مطالعات از ۶۴ سياست نام برده شده است. روشهايي نظير افزايش تعداد سرنشين وسايل نقليه شخصي، تغيير وسيله سفر از طريق جاذب ساختن حمل و نقل همگاني، تغيير زمان سفر از دوره اوج به دوره غيراوج، تغيير مقصد سفر از مركز شهر به حومه، و دستيابي به هدف مورد نظر از انجام سفر به شكلهاي ديگر، از جمله اين روشها است. این گزارش به مرور مطالعات ملی و بینالمللی در زمینه مدیریت تقاضا پرداخته و برخی از نتایج آنها را ارائه میکند.
بديهي است، به دلیل عواقب ناشی از عملیاتی شدن هر یک از سیاستهای مدیریت تقاضای سفر، انتظار ميرود انتخاب روش مناسب براي حل مسائل ترافيكي، براساس ویژگیهای آنها صورت گيرد. يك سياست مديريتي داراي ويژگيهايي از قبيل اجبار به تغيير رفتار و شيوه آن، گستره زماني و مكاني و زمينههاي اجرايي، تأثير بر تقاضاي آشكار و نهان، امكان پذيري فني و اقتصادي آن است؛ لذا با وجود مجموعه انتخاب گستردهای که در زمینه برنامههای مدیریت تقاضای سفر وجود دارد، برای دستیابی به بالاترین بازده، انتخاب روشهای مناسب باید مبتنی بر مطالعات کارشناسی و تخصصی همه جانبه باشد. شایان ذکر است که هر یک از این روشها به تنهایی نمیتواند پاسخگوی نیاز مدیریت حمل و نقل و ترافیک باشد و در این صورت فقط به صورت یک تسکین دهنده موقتی عمل خواهد کرد. بنابراین اعمال مجموعهای از سیاستها و تدابیر در کنار هم و یا به دنبال هم، نتیجه مطلوب و قابل ملاحظهای در مدیریت ترافیک معابر ایجاد مینماید و این در حالی است که اعمال هر سیاست میتواند اثرات سایر سیاستها را نیز تحت تأثیر قرار دهد و این امر شناسایی بستهای از سیاستها را دشوار میسازد.
نویسندگان: دکتر محمدرضا عدل پرور، مهندس رضا بزرگمهرنیا، مهندس امیر روحی