مجله دانش شهر از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر می شود. دوره انتشار این مجله به صورت ماهنامه بوده و موضوع اصلی آن، دیپلماسی شهری و روابط بین الملل است.
سایت این مجله عبارت است از :http://rpc.tehran.i
مجله دانش شهر، شماره ۲۷۹، بهار ۱۳۹۴
تصمیمگیری تنها مقولهای است كه هنوز مكانيسم آن به صورت دقيق كشف نشده و جزو پيچيدگيهاي خلقت بشمار میرود. اين پيچيدگي باعث میشود كه نتوان فرايند مربوط به تصمیمگیری را در مغز افراد رديابي كرد و در نتيجه نتوان تصمیمگیری را كنترل و يا ارزيابي كرد. در نتيجه تصمیمگیری به امري كيفي تبديل شده كه بعضاً مطابق با سليقه افراد انجام میشود. از طرف ديگر شهرداري تهران سازمان بزرگي است كه وظائف و مديران آن از تعدد و تنوع زيادي برخوردارند. همچنين ماهيت اين سازمان نه کاملاً دولتي و نه کاملاً خصوصي است. اين موضوع باعث كاهش عملكردهاي نظارتي بر تصميمات مديران میشود. در چنين سازماني كنترل تصميمات از اهميت زيادي برخوردار است. هر چه تصميمات در ردههای بالاتر اتخاذ شوند اهميت آنها افزايش يافته و هزینههای مترتب بر تصميمات غلط افزايش مییابد. در علم مديريت تحقيقات زيادي بر تصمیمگیری صورت گرفته است. تمامي اين مطالعات سعي داشتهاند كه اولاً مسئله اصلي را به گونهای بيان كنند كه تمامي جنبههای آن ديده شود و ثانياً مقادير كيفي به مقادير عددي و كمي تبديل شوند و از این رو تحلیلها بر اساس آناليزهاي عددي و دقيق صورت گيرند. در چنين شرايطي مي توان ابزارهاي عددي را براي كمك به مديران در فضاهاي پيچيده تصمیمگیری ارائه نمود و همچنين ابزاري براي كاهش سليقه گرايي در مديريت سازمانها طراحي كرد. اهميت چنين ابزاري موقعي به حد اعلاي خويش میرسد كه در يك سازمان بزرگ قرار است مسئله پیچیدهای بررسي شود و تصمیمگیری توسط جمعي از افراد اتخاذ شود كه هر يك از زاويه متفاوت به موضوع مینگرند و اهميت شاخصهای مؤثر در مسئله براي هر يك متفاوت است.
متن حاضر توسط فردي كه مشاور مديران مختلف بوده و سالهاست كه در دانشگاهها در اين زمينه تدريس داشته است، صرفاً جهت آشنايي خواننده با تصمیمگیری علمي تدوين گرديده است. در اين متن با ذكر مثالهایی، استفاده از مدلهای عددي بيان گرديده و مشخص شده است كه با استفاده از تواناییهای مغز انسان نمیتوان تمام پیچیدگیهای تصميم را در لحظه تصمیمگیری مورد توجه قرار داد. با مطالعه اين متن افراد و به ويژه مديران متوجه میشوند كه استفاده از بازارهاي علمي مديريتي میتواند كمك شاياني به درك پیچیدگیهای مسئله نموده و تصمیمگیری را به صرف هزينه كمتر و دقت بالاتر امکانپذیر سازد. نكته قابل توجه آن است كه استفاده از اين روشها به نرمافزار يا هيچ ابزار خارجي وابسته نيست و از اين جهت نيز هزینهای براي سازمان به دنبال ندارد. در پايان مؤلف از مراجعه و سؤالات مديران در مورد مسائلي كه در سازمانها با آنها درگيرند استقبال خواهد نمود.
تهیه کننده: دکتر مجید نیلی احمدآبادی