بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : سه شنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 27 February , 2024

اخبار ویژه

فعالیت اتوبوس‌های منتهی به بازار و مراکز خرید تا ساعت ۲۳ کمتر از دوسال تا راه‌اندازی پروژه بزرگ‌ترین شهربازی تهران تکمیل سه سازه پارکینگ در تهران تا تابستان ۱۴۰۳ تامین زمین برای احداث نخستین اورژانس بازار تهران گره‌گشایی از تهران با بودجه ۱۴۰۳/ شهروندان منتظر اتفاقات خوب حمل و نقلی باشند استفاده از کودکان در مدیریت پسماند ممنوع است آخرین وضعیت درختان پادگان ۰۶ دستفروشی، قانونی شد؟ استخدام حدود ۵ هزار زباله‌گرد با حقوق ماهیانه ۱۵ میلیون تومان رونمایی از ۳۱ نماد استان‌های کشور در پایتخت بودجه ۶۶۷۰ میلیاردی شهرداری ارومیه تصویب شد تعرفه پارک حاشیه‌ای در شهرکرد اعلام شد ممنوعیت صدور مجوز حفاری در شهرکرد از ۱۵ اسفندماه فرآیند قراردادهای شهرداری تهران تسهیل می‌شود/ تسریع عملیات زیرساختی حوزه حمل و نقل عمومی با همکاری اداره کل امور مالی شهرداری تهران بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورا اعمال تغییرات جدید در استاندارد سالانه آلاینده PM۲.۵ در آمریکا رفع پلمب مجتمع تجاری دنیای نور تهران به شرط ایمن سازی اجرای ۱۹ طرح تخصصی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی پایتخت ساماندهی دستفروشان چهارراه و خیابان ولی‌عصر در ۲ نقطه پایتخت افزایش ۵۰ درصدی نرخ صدور پروانه بهره‌برداری شرکت‌های حمل و نقل در سال ۱۴۰۳

0

چراغ سبز دولت به مجلسی ها؛ وزارت راه و شهرسازی تفکیک می شود| نامه رئیسی چه زمانی به صحن می رسد؟

  • کد خبر : 11682
  • 01 جولای 2023 - 15:41
چراغ سبز دولت به مجلسی ها؛ وزارت راه و شهرسازی تفکیک می شود| نامه رئیسی چه زمانی به صحن می رسد؟

اکبر محمودی: دومین سال دولت سیزدهم را باید سال سخت و حساس به لحاظ برخی اقدامات اقتصادی دانست. یکی از این برنامه ها که در سال گذشته استارت آن خورد و دولت نیز موافق انجام آن بوده و هست تفکیک وزارت راه و شهرسازی بود. به نظر می رسد اعلام وصول مجدد طرح تفکیک وزارت راه […]

اکبر محمودی: دومین سال دولت سیزدهم را باید سال سخت و حساس به لحاظ برخی اقدامات اقتصادی دانست. یکی از این برنامه ها که در سال گذشته استارت آن خورد و دولت نیز موافق انجام آن بوده و هست تفکیک وزارت راه و شهرسازی بود.

به نظر می رسد اعلام وصول مجدد طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی از سوی برخی نمایندگان مجلس بر آمده از موافقت ضمنی رئیس جمهور در سال گذشته باشد.

رئیسی رئیس جمهور در آبان ماه سال گذشته طبق موافقت ضمنی خود با انتزاع وزارت راه و شهرسازی قرار بر این شد تا با ارسال نامه ای به مجلس موافقت خود را با تفکیک این وزارتخانه اعلام کند. اما ظاهرا بنا به برخی دلایل این اقدام به تاخیر افتاد.

ضایی کوچی: اکثر نمایندگان موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی بر این باور هستند که با این روندی که وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته هم به حوزه حمل و نقل و هم حوزه مسکن آسیب وارد می‌شود

اکثر نمایندگان موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی بر این باور هستند که با این روندی که وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته هم به حوزه حمل و نقل و هم حوزه مسکن آسیب وارد می‌شود. وزارتخانه راه و شهرسازی، وزارتخانه سنگینی است. به همین دلیل نمایندگان مجلس اصرار دارند که رئیسی رئیس جمهور نیز قبول دارند این تفکیک انجام بشود.

اگر چه برخی از نمایندگان مجلس به تفکیک وزارت راه و شهرسازی اصرار دارند اما هستند برخی از نمایندگان که هنوز مخالف انتزاع باشند.

البته برخی از نمایندگان در آبان ماه پارسال معتقد بودند که چون روزهای نخست دولت سیزدهم است و ادغام نیز در یک روز صورت گرفته است پس انتزاع نیز نباید یک روزه انجام شود.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس گفته بود که اگر چه در روزهای نخست دولت سیزدهم تفکیک وزارت راه و شهرسازی می توانست مفید و موثر باشد اما الان زمان انتزاع نیست.

او در تایید این اظهارات می گوید: همگی به خوبی می دانیم که وزارت راه و شهرسازی یک شبه ادغام شده است و در حال حاضر هم وقت مناسبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست.

یوسفی با اشاره به اینکه بنده موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی در آغاز به کار دولت سیزدهم بودم ادامه داد: ادله بنده آن بود که ادغام وزارت راه و شهرسازی بر این اساس بوده است که یک اختلاف نظری در آن مقطع بین دولت و مجلس وقت به وجود آمد و یک شبه این وزارتخانه ادغام شد و به صورت کارشناسی و برنامه‌ریزی شده این اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: صرفا دو وزارتخانه راه و شهرسازی در کنار هم قرار داده شدند. در ابتدای دولت سیزدهم، هم دولت و هم برخی از همکاران ما در مجلس شورای اسلامی موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی بودند و ما گفتیم که از همان ابتدا، دو وزیر برای این وزارتخانه‌ها معرفی شود یعنی یک وزیر برای راه و یک وزیر برای بخش مسکن معرفی شود اما با آن مخالفت کردند.

یوسفی تاکید کرد: در حال حاضر زمان تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیست. روز اول به دولت گفتیم که وزارت راه و شهرسازی را تفکیک کنید، اما این کار را انجام نداد و الان با استفاده و با به کارگیری برخی از مدیران ضعیف یکدفعه می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند و بگویند که این وزارتخانه را تفکیک کنیم. ما درحال حاضر بحران مسکن و بحران حمل و نقل داریم و در حال از دست دادن کریدورهای بین المللی هستیم. پس زمان خوبی برای تفکیک نیست.

اما اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس به پیگیری‌های کمیسیون متبوع خود برای توسعه حمل و نقل و ساخت مسکن و ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و می گوید: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به زودی در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود.

این اظهارات نشان می دهد که مجلس و دولت مصمم به انتزاع وزارت راه و شهرسازی هستند. اما کارشناسان نیز بر این باور هستند که با توجه به زمانبر و هزینه بر بودن اجرای این طرح، آثار سوء حاصل از تحقق طرح مذکور، می تواند در بردارنده هزینه های زیادی برای دولت و مردم باشد.

هر چند کمال علیپور خنکداری، نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته است که طرح کمیسیون عمران برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی آماده است این کمیسیون با هدف ساماندهی بازار مسکن، حوزه راه و حمل و نقل، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را مهیا کند چرا که نظر رییس‌جمهور نیز در ابتدای دولت نسبت به این موضوع مثبت بود.

نایب‌رییس کمیسیون عمران: طرح کمیسیون عمران برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی آماده است این کمیسیون با هدف ساماندهی بازار مسکن، حوزه راه و حمل و نقل، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را مهیا کند چرا که نظر رییس‌جمهور نیز در ابتدای دولت نسبت به این موضوع مثبت بود

او معتقد است ما اگر بخواهیم مشکل بازار مسکن را حل کنیم و طرح‌های تفصیلی و جامع شهرها را که سالیان سال باقی مانده است تکمیل کنیم، نیاز به تفکیک وزارت راه و شهرسازی است. از سوی دیگر حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و دریایی وضعیت خوبی ندارد.

فرشید پورحاجت عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا ادغام وزارت راه و شهرسازی توانسته برای بخش مسکن مفید باشد؟ گفت: امروز در هیچ‌ یک از حوزه‌های راه، حمل‌ و نقل و مسکن، شرایط مناسبی نداریم که ناشی از سیاست‌هایی است که ۱۲ سال گذشته اعمال شده است. اگر بخواهیم مقداری به عقب برگردیم و یک مطالعه عمقی انجام دهیم با ادغام این دو وزارتخانه نتوانستیم شرایط مناسبی در این حوزه‌ها فراهم کنیم.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان: بارها و بارها به این موضوع تاکید کرده ایم و کارشناسان نیز بارها به این مسئله اشاره کرده‌اند که لازم است مجلس شورای اسلامی و دولت مجدداً درباره جداسازی وزارت راه‌ و شهرسازی تجدید نظر کنند

او ادامه داد: بارها و بارها به این موضوع تاکید کرده ایم و کارشناسان نیز بارها به این مسئله اشاره کرده‌اند که لازم است مجلس شورای اسلامی و دولت مجدداً درباره جداسازی وزارت راه‌ و شهرسازی تجدید نظر کنند. شاید انتزاع و تفکیک این وزارتخانه بتواند شرایط حوزه مسکن و شهرسازی و از سوی دیگر حوزه حمل و نقل را در آینده بهبود ببخشد.

ادغام نتوانست به اهداف و برنامه‌های توسعه در حوزه‌های عمران، حمل و نقل و مسکن و شهرسازی دست یابد

به نظر می رسد با گذشت ۱۲ سال از ادغام دو وزارتخانه حال نیاز است که انتزاع در مجلس کلید بخورد. چرا که ادغام نتوانست به اهداف و برنامه‌های توسعه در حوزه‌های عمران، حمل و نقل و مسکن و شهرسازی دست یابد. به نظر می‌رسد تعدد ماموریت‌هایی که برای این وزارتخانه زیربنایی بزرگ در نظر گرفته‌ شده است منجر به به تعویق افتادن عمران و آبادانی کشور به خصوص عدم موفقیت در ساخت سالانه یک میلیون مسکن شده است.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=11682

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.