بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲ Saturday, 2 March , 2024

اخبار ویژه

تعیین تکلیف پروژه‌های ساختمانی غیرفعال در پایتخت گرمخانه ها آماده پذیرش بی خانمان ها هستند حل ‌اختلاف ۲۰ساله شرکت آب‌منطقه‌ای، شهرداری و موقوفه مولاوردیخانی در قزوین سرمایه‌گذاری جهت تولید خودروی برقی در همدان جریمه در انتظار نامزدهای انتخاباتی برای تخلفات تبلیغات کاهش ۴۰ درصدی درخواست صدور پروانه‌های ساختمانی در مشهد پروژه‌های ساختمانی غیرفعال و رهاشده به صورت برخط پایش می‌شوند بهای پایه طرح ترافیک ۷۵ هزار تومان می‌شود/ عوارض ۳۵ درصدی برای مجوز احداث آنتن‌ و دکل‌ها فعالیت اتوبوس‌های منتهی به بازار و مراکز خرید تا ساعت ۲۳ کمتر از دوسال تا راه‌اندازی پروژه بزرگ‌ترین شهربازی تهران تکمیل سه سازه پارکینگ در تهران تا تابستان ۱۴۰۳ تامین زمین برای احداث نخستین اورژانس بازار تهران گره‌گشایی از تهران با بودجه ۱۴۰۳/ شهروندان منتظر اتفاقات خوب حمل و نقلی باشند استفاده از کودکان در مدیریت پسماند ممنوع است آخرین وضعیت درختان پادگان ۰۶ قانونی شدن دستفروشی استخدام حدود ۵ هزار زباله‌گرد با حقوق ماهیانه ۱۵ میلیون تومان رونمایی از ۳۱ نماد استان‌های کشور در پایتخت بودجه ۶۶۷۰ میلیاردی شهرداری ارومیه تصویب شد تعرفه پارک حاشیه‌ای در شهرکرد اعلام شد

0

۱۸ کیلومتر از طول بزرگراه آزادگان در پهنه فرونشست

  • کد خبر : 12809
  • 27 آگوست 2023 - 10:52
۱۸ کیلومتر از طول بزرگراه آزادگان در پهنه فرونشست

به گزارش پایگاه خبری نوین شهرساز، سازمان نقشه برداری اعلام کرد: فرونشست زمین، یکی از مخاطرات جدی است که متأسفانه به علت استخراج بی رویه منابع آب زیرزمینی در مناطق گسترده‌ای از میهن عزیزمان ایران در حال رخ دادن می‌باشد. این پدیده در صورت عدم مدیریت صحیح، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را برای مناطق دچار آن […]

به گزارش پایگاه خبری نوین شهرساز، سازمان نقشه برداری اعلام کرد: فرونشست زمین، یکی از مخاطرات جدی است که متأسفانه به علت استخراج بی رویه منابع آب زیرزمینی در مناطق گسترده‌ای از میهن عزیزمان ایران در حال رخ دادن می‌باشد.

این پدیده در صورت عدم مدیریت صحیح، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را برای مناطق دچار آن ایجاد کند. یکی از مهمترین مخاطرات فرونشست آسیب به جاده‌ها، ریزش کانال‌ها، آسیب به سیستم‌های فاضلاب شهری، شکست لوله‌ها و آسیب به کلیه زیرساخت‌های شهری بوده که متأسفانه این آثار مخرب در بزرگراه آزادگان مشهود است.

به علت مخاطرات جدی پدیده فرونشست در مناطق مسکونی و شهری، پایش میزان فرونشست مناطق شهری یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت و رشد و تغییرات غیر معمول میزان فرونشست در این مناطق باید مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به اهمیت استان و شهرستان تهران و از آنجایی که برخی از مناطق شهری و سازه‌های مهم در منطقه فرونشست واقع شده است، پایش مداوم پهنه فرونشست تهران در دستور کار سازمان نقشه‌برداری کشور قرار دارد و بر این اساس محاسبات ماهیانه و سالیانه بر اساس پردازش‌های راداری و محاسبات ژئودتیکی صورت گرفته است.

بزرگراه آزادگان با ۳۶.۵ کیلومتر طولانی‌ترین بزرگراه شهر تهران است که به عنوان شاهراه و مهم‌ترین محور ارتباطی کل پایتخت محسوب می‌شود. این بزرگراه، از سمت شمال غرب به جنوب شرقی این شهر ساخته شده‌است. این بزرگراه از غرب به بزرگراه آیت‌الله مهدوی کنی بعد از تقاطع بزرگراه فتح وصل و از جنوب شرق به سه‌راه افسریه (بسیج مستضعفین) ختم می‌شود. در اصطلاحات ترافیکی این بزرگراه به نوعی یک شاهراه نامیده می‌شود که از راه‌های ورودی و خروجی پایتخت و کمربندی شهر تهران نیز به حساب می‌آید. بزرگراه آزادگان از طریق بزرگراه رجایی به شهر ری هم متصل می‌شود. بار اصلی ترافیک این بزرگراه در روزهای تعطیل و پایانی هفته است. در گذشته به این بزرگراه کمربندی گفته می‌شد. از سال ۱۳۹۵ شاهد گزارش‌هایی از نشست زمین در بخش‌هایی از این بزرگراه می‌باشیم.

در پی انتشار خبر نشست‌های مکرر اتوبان آزادگان در مرداد ماه ۱۴۰۲، بازدید میدانی از عوارض سطحی ایجاد شده در امتداد بزرگراه آزادگان در مناطق گزارش شده توسط گروه کارشناسی از سازمان نقشه برداری در تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۴۰۲ صورت پذیرفت که شواهد متعددی از شکست‌ها و شکاف‌ها و نشست و ریزش بخش‌هایی از زمین بر روی سطح زمین موجود بود.

با توجه به تکرار نشست در منطقه بزرگراه آزادگان میزان فرونشست و شرایط آن بر روی نقشه‌های پهنه فرونشست بررسی گردید. متأسفانه در حدود ۱۸ کیلومتر از طول این بزرگراه از پهنه فرونشست می‌گذرد که شامل مناطق ۱۷و۱۸و۱۹ شهر تهران است. این مسأله از آنجا می‌بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد که این اتوبان از مناطق با تغییرات نرخ فرونشست عبور نموده است و از آنجایی که معمولاً در مناطقی که با تغییرات نرخ فرونشست مواجه‌اند، آثار سطحی ایجاد شکاف و ترک در بزرگراه‌ها و سازه‌های محل ایجاد می‌شوند، پیش بینی آسیب‌های وارده به اتوبان در این نواحی امر بسیار محتملی می‌باشد.

منطقه ریزش دارای نرخ فرونشست در حدود ۷ سانتی متر در سال است. ضمناً تغییر نرخ فرونشست در این منطقه و بسیاری از مناطق بزرگراه آزادگان مشهود است که این می‌تواند به عنوان مسبب تخریب سطح و زیرساخت‌های اتوبان مورد بررسی قرار گیرد.

لزوم تدوین مقررات نحوه تحکیم سازه‌ها و خطوط حمل و نقل در مناطق فرونشست و تدوین آئین نامه نحوه طراحی سازه و بزرگراه در نواحی فرونشست، حلقه مفقوده موجود در کشور به منظور جلوگیری از آسیب‌های فرونشست در مناطق شهری و حمل و نقل می‌باشد. امید است با استفاده از نقشه‌های فرونشست تولید شده توسط سازمان نقشه‌برداری کشور و تدوین مقررات نحوه تعامل با پدیده فرونشست در زمینه تحکیم و توسعه شهری در مناطق فرونشست از آسیب‌های محتمل این پدیده در کشور جلوگیری به عمل آید.

بزرگراه آزادگان با ۳۶.۵ کیلومتر طولانی‌ترین بزرگراه شهر تهران است که به عنوان شاهراه و مهم‌ترین محور ارتباطی کل پایتخت محسوب می‌شود و ۱۸ کیلومتر از طول این بزرگراه در پهنه فرونشست است.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=12809

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.