بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 18 May , 2024

اخبار ویژه

فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است جمع‌آوری ۲۲۰۰ تن پسماند در منطقه ۱۵ برای خرید خانه در منطقه ۹ به چند میلیارد تومان پول نیاز است؟

1

بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ اعمال خواهد شد

  • کد خبر : 13273
  • 30 سپتامبر 2023 - 17:25
بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ اعمال خواهد شد
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بلندمرتبه‌‎سازی در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و بخش‌های دیگری از شمال و شمال شرق مشهد که شرایط لازم را داشته باشند، اعمال می‌شود.

حمید ضمیری در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در خصوص سنددار شدن بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد اظهار کرد: در سال ۹۳ زمانی که طرح جامع مشهد تصویب شد، بندی در طرح وجود داشت که باید ظرف سه ماه سند بلندمرتبه‌سازی مشهد تعیین تکلیف شود. این موضوع از آن زمان تا امروز بلاتکلیف بوده است.

وی ادامه داد: چند سال گذشته اداره کل راه و شهرسازی برای تهیه این سند قراردادی با مشاور منعقد می‌‎کند، اما به دلیل طولانی شدن شهرداری پیگیر موضوع می‌شود که اداره راه و شهرسازی عنوان می‌کند به دلیل عدم وجود اعتبار و نقدینگی و عدم پرداخت مطالبات مشاور این کار طولانی شده، بنابراین با موافقت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری جایگزین اداره کل راهه و شهرسازی در قرارداد می‌‎شود.

ضمیری اضافه کرد: از سال گذشته قرارداد در شهرداری بسته شد. پس از چند جلسه بررسی با حضور شهردار و کمیسیون شهرسازی شورا طرح مشاور به اتمام رسید و آماده ارسال به کمیسیون ماده ۵ است. تدوین طرح تقریبا تمام شده و باید وارد مرحله تصویب شود. طرح به کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی ارسال شده و اگر تصویب شود به شورای عالی می‌رود تا بعد برای اجرا به شهرداری ارسال شود. انتظار ما این است که با توجه به تاخیر تهیه طرح، مراحل تصویب در حداقل زمان ممکن طی شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اهداف بلندمرتبه‌سازی گفت: هدف بلندمرتبه‌سازی کنترل ساخت‌وسازها، کنترل گسترش افقی شهرها، استفاده بهینه از زمین، ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های ناکارآمد و امکان حفظ باغات و فضا‌های سبز است.

وی بیان کرد: اهداف طرح بلندمرتبه‌سازی نیز جلوگیری از پراکنده‌سازی در سطح شهر و هدایت آن‌ها به محور‌ها و پهنه‌های مناسب با رویکرد برنامه‎ریزی است. این طرح در نهایت دو نقشه به ما می‌دهد که یکی نقشه پهنه‌ها و محور‌های مجاز برای استقرار ساختمان‌های بلندمرتبه و دیگری ضوابط و مقررات احداث بنا در این پهنه‌ها و محور‌ها خواهد داد.

ضمیری با بیان اینکه براساس مصوبه قدیم شورای عالی شهرسازی ساختمان‌‎های بیش از ۲۳ متر تا ۲۷ مرتبه به بالا بلندمرتبه قلمداد می‌شوند، عنوان کرد: در سطح جدید اینگونه نیست و بسته به مساحت زمین ارتفاع از ۲۵ طبقه نیز بالاتر می‌رود. اگر زمین حدود ۱۵۰۰ متر باشد می‌تواند ۱۰ طبقه بسازد، برای زمین ۲۰۰۰ متر ۱۲ طبقه و بالای ۳۶۰۰ متر ۲۵ طبقه در نظر گرفته شده و زمین‌های ۱۰ هزار متر به بالا بیشتر می‌توانند ارتفاع بگیرند، البته شرایط دیگری نیز دارد که باید رعایت شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بلندمرتبه‌سازی در ۱۰ حوزه جنوب غرب تصویب شده که مرحله اول تصویب طرح حدود یک سال و نیم گذشته بود و در منطقه ۹ و ۱۱، اما به صورت محدود تصویب شد. در حال حاضر بیشترین بلندمرتبه‌سازی را در مناطق ۹ و ۱۱ داریم.

وی با اشاره به اینکه مرکز بلندمرتبه‌سازی بر ایستگاه‌های حمل‌ونقلی یعنی گسترش عمودی شهر بر محوریت ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی و عمومی از جمله ایستگاه‌های قطار شهری و پایانه‌ها است، تصریح کرد: شاخص‌های بسیار دیگری مانند شاخص‌های زیست‌محیطی، ملاحظات پدافند غیر عامل، شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی، کریدور باد در مشهد و یکپارچگی و پیوستگی بصری نیز در بلندمرتبه‌سازی تاثیر دارد.

ضمیری افزود: بلندمرتبه‌سازی می‌تواند در تمام شهر انجام شود، اما باید در مناطقی باشد که هم ارزش اقتصادی برای سازنده ایجاد کند و هم مباحث مختلف محیط‌زیستی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی حفظ شود. بلندمرتبه‌‎سازی نمی‌تواند در بافت‌های تاریخی انجام شود؛ زیرا بحث سیما و منظر و مشرف بودن نیز مطرح است و باید کمتر در اطراف حرم استقرار پیدا کند، بنابراین در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و بخش‌های دیگری از شمال و شمال شرق مشهد که شرایط لازم را داشته باشند، مستقر می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از عواملی که حتما باید کنترل شود، مباحث زمین‌شناسی، گسل‌ها، قنوات و مسیل‌ها است. مشاور باید این عوامل را بررسی و طرح را با این ملاحظات پیش‌بینی کند. در مناطق ۹ و ۱۱ که گسل دارند بلندمرتبه‌سازی ممنوع بوده و با یک فاصله استاندارد انجام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=13273

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.