بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : دوشنبه, ۴ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 24 June , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

0

زباله‌سوزهایی با حداقل آلودگی در راه تهران

  • کد خبر : 13923
  • 07 نوامبر 2023 - 14:13
زباله‌سوزهایی با حداقل آلودگی در راه تهران
شهردار تهران گفت: یکی از مشکلات اساسی تهران موضوع «پسماند» است؛ روزی ۵۴۰۰ تُن زباله در تهران برای دفن به آرادکوه منتقل می‌شود. طرف چینی برای انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت دستگاه‌های مدرن زباله‌سوز اعلام آمادگی کرد.

به گزارش پایگاه خبری نوین شهرساز، علیرضا زاکانی شهردار تهران، امشب دوشنبه ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور دربرنامه صف اول شبکه خبر گفت: در سفر چین قرارداد اجرایی ۷۹۱ واگن منعقد شد. بنابر این شد که هشت رام قطار شامل ۵۶ واگن به صورت آماده و ۱۰ رام نیز به صورت قطعات وارد کشور شود و به نوعی ۵۵ درصد داخلی سازی صورت بگیرد. و با ۲۵ درصد افزایش میزان قرارداد ۷۹۱ واگن به ناوگان مترو وارد شود. اولین قطار ۱۲ ماه آینده وارد خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه با کمبود قطار رو به رو هستیم، اظهار کرد: سرفاصله‌ حرکت قطارها بالاست و مردم در فشار هستند؛ مطلوبیت به گونه ای است که روزانه دو میلیون نفر با مترو سفر می‌کنند. امیدواریم با تأمین واگن‌ها به سه میلیون نفر در روز افزایش پیدا کند. اتفاقاتی که افتاده باعث می‌شود خطوط توسعه یابد. ملحقات خط ۴، ۶ و ۷ تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد.

زاکانی همچنین تصریح کرد: خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را نیز در دستور داریم. تا پایان سال عملیات اجرایی خط ۱۰ در سه جبهه کاری ادامه پیدا می‌کند. خط ۹ نیز در نیمه دوم امسال آغاز می‌شود. برای خط ۱۱ با شرکت‌های چینی و داخلی قرارداد بسته‌ایم. امسال عملیات عمرانی آنها آغاز خواهد شد. با طرف چینی برای خط هشت تفاهم کرده ایم و قرار شده سال آینده آن را دنبال کنیم. تا سال ۱۴۲۰ باید مترو تهران به اتمام می‌رسید که با برنامه ما در سال ۱۴۱۰ به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: این قرارداد مربوط به ۷ سال قبل بود و سال ۹۶ قرارداد آن تنظیم شد اما چون پشتیبانی مالی ۱۵ درصد از سوی دولت قبل انجام نشده بود این قرارداد به سرانجام نرسید به طوری که هم داخل کشور و هم طرف چینی ازین قرارداد نا امید بودند اما به لطف خدا در این دوره  این اتفاق افتاد. این اتفاق یک امکان گسترده را برای شهر تهران ایجاد میکند

در چهار سال به اندازه ۲۵ سال گذشته واگن وارد چرخه می‌شود

شهردار تهران اذعان کرد:کل واگن های متروی تهران یک هزار و ۱۰۰ دستگاه در هفت خط مترو تهران است و در کنار این قراداد، ۲۵۹ واگن دیگر و همچنین ۱۱۳ دستگاه واگن داخلی تحت عنوان قطار ملی با مشارکت جهاد دانشگاهی، مپنا، شهرداری تهران و بخش خصوصی، تهران را دارای هزار و ۱۶۳ واگن خواهد کرد که در چهار سال آینده به اندازه ۲۵ سال گذشته واگن وارد چرخه خدمت می‌شود.

* هرماه یک کیلومتر به خطوط مترو اضافه شد

زاکانی گفت:  ما ۲۶ ماه و ۴ روز در شهرداری هستیم در مدت حضورمان در شهرداری ۲۵۹ کیلومتر خط را تحویل گرفتیم و امروز این رقم به ۲۸۲ کیلومتر توسعه پیدا کرده که حدودا هرماه یک کیلومتر خط توسعه یافته است.

شهردار تهران با اشاره به مترو پرند گفت:مترو پرند هم حدود ۲۱ کیلومتر هست که تقریبا تمام شده است و تا آخر این ماه و یا اول ماه آینده راه اندازی میشود که  به بیش از ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید. و ما از رکورد ماهیانه یک کیلومتر ایجاد خطوط عبور خواهیم کرد.

* باید سرفاصله زمانی مترو کاهش یابد

زاکانی ادامه داد: امروز در تهران کمبود واگن داریم و اگر واگن های خطوط فعلی مترو را افزایش و سرفاصله زمانی را کاهش بدهیم مطلوبیت استفاده از مترو افزایش پیدا میکند و به جای دو میلیون نفر جابجایی این رقم به سه میلیون نفر می‌رسد.

شهردار تهران ضمن اشاره به توسعه خطوط مترو تهران افزود: ۷ خط اولیه مان امسال تمام می‌شود و ملحقلات آن تا ۲ سال آینده به اتمام میرسد. همچنین ما خط ۸ و ۹ و ۱۰ و ۱۱ را در دستور کار داریم که خط ۱۰ امسال شروع شد و تا پایان سال هم از سه جبهه کاری این خط توسعه پیدا میکند.

وی ادامه داد:خط ۹ در نیمه دوم سال شروع خواهد شد و خط ۱۱ که یکی از دستاورد های چین هست و قرارداد آن با شرکت های چینی و داخلی بسته شده و همین امسال شروع می‌شود که دستاورد بسیار مهمی است.

زاکانی در مورد خط ۸ مترو گفت : تفاهم نامه خط ۸ هم با طرف چینی بسته شد که قرار هست سال آینده آن را دنبال بکنیم. طبق اسناد بالادستی باید مترو تهران سال ۱۴۲۰ به اتمام می‌رسید که طبق برنامه ریزی ما این اتفاق سال ۱۴۱۰ رخ خواهد داد.

*شکل‌گیری کارگروه مشترک به منظور توسعه خواهر خواندگی تهران و پکن

شهردار تهران با اشاره به سایر دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین، خاطرنشان کرد: در چین در هشت سرفصل دستاورد داشتیم، سرفصل اول در حوزه دیپلماسی عمومی بود. ما به دعوت  شهردار پکن برای حضور در اجلاسیه «یک کمربند، یک جاده» در چین حاضر شدیم، در این سفر گروه کاری مشترک برای توسعه خواهرخواندگی تهران و پکن شکل گرفت.

وی با بیان اینکه در حوزه مالی قرارداد ۷۹۱ واگن به ارزش یک میلیارد دلار عملیاتی شد، گفت: زمان تحویل از ۲۳ ماه به ۱۲ ماه رسید و از سویی دیگر قرارداد پشتیبانی مالی منعقد کردیم. چینی‌ها یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار از حمل و نقل ما با تنفس یک تا سه ساله پشتیبانی خواهند کرد که این اتفاق بی‌نظیر است.

زاکانی تأکید کرد: برای هزار دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین گاز سوز، ۱۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد تفاهم شدیم. ما در چین اعلام کردیم که به دنبال شراکت هستیم. ما در شرکت واگن سازی تهران با چین شریک هستیم و در این خصوص هم خواستیم شراکت داشته باشیم و قرار شد مبتنی بر نیاز تهران، برای مثال ۵۰۰ دستگاه وارد شود و مابقی آن به صورت قطعات باشد و در سال‌های آینده داخلی سازی شود.

شهردار تهران با اشاره به بازدیدهای روز گذشته خود از دو تولیدکننده داخلی و توجه به صاحب فن شدن در این حوزه، اظهار کرد: سومین دستاورد سفر ما یک ابداع جدید بود؛ به طوری‌که با همراهی یک شرکت ایرانی با چینی ها وارد معامله شدیم و ۳۵ هزار میلیارد تومان برای قرارداد اجرای خط ۱۱ در نظر گرفته شود. ما در حوزه مالی دستاورد بی نظیری داشتیم. در کشور نیز در برخی ابعاد چنین اتفاقی نیفتاده بود.

زاکانی با بیان اینکه در تولید مسکن، فناوری، خرید دستگاه‌های زباله سوز، فرهنگی و گردشگری و بخش‌های مختلف بازدیدهایی از ۱۳ شهر داشتیم، یادآور شد: بنده از ۱۰ شهر بازدید کردم و شهرهای دیگر را نیز دیگر اعضا مورد بازدید قرار دادند. تفاهمات خوبی در بازدید از کارخانجات تولید تاکسی، اتوبوس، واگن و دیگر موارد صورت گرفت تا بتوانیم به عنوان تولیدکننده منشأ اثر شویم.

* تبدیل زباله به انرژی،دستاورد زباله سوز جدید

شهردار تهران با اعلام اینکه یکی از معضلات بزرگ کشور موضوع «پسماند» است، خاطرنشان کرد: در تهران روزانه پنج هزار و ۴۰۰ تن زباله به جنوب شهر منتقل می شود. در جنوب شهر یک زباله سوز وجود دارد که ۲۰۰ تُن زباله می‌سوزاند که به برق و سایر موارد تبدیل می شود و پنج هزار و ۲۰۰ تن دفن می شود و ده‌ها سال این روند وجود دارد.

شهردار تهران گفت: دو شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در سفر خود از این شرکت ها بازدید کردیم و به این رسیدیم که این قابلیت را دارند که دستگاه های زباله سوز را در شهر مستقر کنند. این دستگاه ها با حداقل آلودگی و برابر نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل می کند و از طرفی دیگر آب تولید شده را تصفیه می کنند. دستاوردهای این دستگاه۷۰ برابر دستگاه زباله سوز تهران است.

وی اضافه کرد: هیئت چینی فردا به تهران سفر خواهند کرد و قرار شده که چین سرمایه‌گذاری کند و مابه ازای آن برق از تهران بگیرد. شبکه برق سراسری است و می‌توان با وزارت نیرو تفاهم کرد که برق را در مرز تحویل دهیم. در این میان پرونده آلودگی و مشکلات زیست محیطی تهران بسته خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه تفکیک پسماند از مبدأ در دنیا تجربه ناموفقی بوده است، یادآور شد: تفکیک از مبدأ تنها برای برخی اقلام صورت می گیرد که به اقلام دارای ارزش افزوده بالاست. مابقی اقلام در دستگاه های زباله سوز به انرژی تولید می شود. کل زباله ها به انرژی تبدیل خواهند شد و پسماند آن به بلوک و موزاییک تبدیل می‌شود.

شهردار تهران اظهار کرد: امسال دو هزار هکتار فضای سبز افزوده خواهد شد که بخشی از آن درختان گردو، انگور و بادام است. در داخل شهر نیز به باغات و فضای سبز داخلی توجه داریم تا از طریق توسعه باغات و پارک ها، این فضاها را گسترش دهیم و نوید می دهم که یک تحول در سطح شهر صورت خواهد گرفت و چهره جدیدی را خواهیم دید.

زاکانی در خصوص وضعیت درختان خیابان ولیعصر، یادآور شد: بستر جوی ها سنگی و سیمانی شد که اشتباه بود و عملاً بن درختان در معرض آسیب قرار گرفت و دچار آفت و در نهایت خشک شد. ما از مشهد درخت ۱۰ ساله وارد کرده ایم و با شکل و شمایل درختان سابق خیابان ولیعصر، در حال کاشت است.

* این ظلم است که مردم ۶۱ درصد از حقوق خود را برای اجاره مسکن صرف کنند

شهردار تهران گفت : افزایش عمر ساختمان از ۳۰ به ۸۰ تا ۹۰ سال و کاهش زمان ساخت به یک سال و نیم، به نفع مردم خواهد بود این ظلم است که مردم ۶۱ درصد از حقوق خود را برای اجاره مسکن صرف کنند لذا ما به سمتی رفتیم که مسکن با استحکام بالا تولید شود.

زاکانی در بخش دیگر این برنامه گفت: زمین های ذخیره شهری و ظرفیت های تهران و همچنین ظرفیت های بافت فرسوده و فضاهای آسیب پذیر که مورد بی توجهی قرار گرفته بودند، شناسایی شدند.

وی افزود: برای هریک از این بخش ها گروه های توسعه گر در نظر گرفته شد؛ برای مثال در محله کن بازبینی هایی صورت گرفت و در کمیسیون ماده پنج، طرحی تصویب شد و برای پنج هزار پلاک در معرض آسیب و فرسوده را تعیین تکلیف کردیم و مردم این محله می توانند با خیالی آسوده ساخت و ساز کنند که همین برای ده ونک، اسلام آباد، گلاب دره و حصارک و دیگر بخش ها اتفاق افتاد. این مناطق چیزی بدتر از روستا هستند. ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانوار در محله جوار دانشگاه امام صادق (ع) در بند هستند و وظیفه داریم که زمینه آسایش برای آنها فراهم کنیم.

زاکانی با بیان اینکه قرارگاه مسکن این مناطق را مورد توجه قرار داد، گفت: ما به صورت فعال در شهرداری ظرفیت ها را به کار گرفتیم و ۳۴ هزار واحد پروژه را در زمین های خود تعریف کردیم که تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار واحد عملیاتی شده و مابقی ادامه دارد. بخشی از این واحدها برای کارکنان شهردرای، بخشی استیجاری و بخشی دیگر برای مسکن متری است. ۷۰ هزار واحد نیز در تفاهم با سایر دستگاه ها به نتیجه رسید

*آزاد راه شهید شوشتری عملاً ۱.۵ درصد بار ترافیک را کاهش می‌دهد

شهردار تهران بیان کرد:آزادراه ۱۶.۵ کیلومتری شهید شوشتری در حال ساخت است همچنین بزرگراه یادگار امام و بروجردی نیز در حال ساخت است. آزادراه شهید شوشتری از جاده امام رضا (ع) به سمت جاده دماوند می رود و بخشی از آن تونل بوده و زیر کوه است که بخشی از آن شامل ۹.۲ کیلومتر امسال افتتاح می شود و برای بخش دوم با رئیس سازمان محیط زیست بازدید خواهیم کرد تا به نتیجه برسد. این آزادراه کمربندی شرق تهران محسوب می شود و عملاً ۱.۵ درصد بار ترافیک را کاهش می دهد.

زاکانی گفت: این تونل در سه و سال نیم آینده احداث خواهد شد. این تونل سه خروجی عمومی و یک خروجی اختصاصی دارد. تا میدان شوشتونل ها روی هم خواهد بود و از آن پس کنار هم قرار خواهند گفت.

وی خاطرنشان کرد: بزرگراه یادگار امام با وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش و دیگر بخش ها تفاهم شده و بخش اول آن دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه تهران ۹۸ تقاطع دارد که از بیش از ۷۸۰ کیلومتر به ۵۳ کیلومتر کاهش خواهد یافت، گفت: روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین با این اصلاحات کاهش خواهد یافت. ۱۱ تقاطع تحویل داده شده، ۲۳ تقاطع در حال اجراست و ۱۸ تقاطع نیز امسال افتتاح خواهد شد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=13923

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.