بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : یکشنبه, ۶ اسفند , ۱۴۰۲ Sunday, 25 February , 2024

اخبار ویژه

استفاده از کودکان در مدیریت پسماند ممنوع است آخرین وضعیت درختان پادگان ۰۶ دستفروشی، قانونی شد؟ استخدام حدود ۵ هزار زباله‌گرد با حقوق ماهیانه ۱۵ میلیون تومان رونمایی از ۳۱ نماد استان‌های کشور در پایتخت بودجه ۶۶۷۰ میلیاردی شهرداری ارومیه تصویب شد تعرفه پارک حاشیه‌ای در شهرکرد اعلام شد ممنوعیت صدور مجوز حفاری در شهرکرد از ۱۵ اسفندماه فرآیند قراردادهای شهرداری تهران تسهیل می‌شود/ تسریع عملیات زیرساختی حوزه حمل و نقل عمومی با همکاری اداره کل امور مالی شهرداری تهران بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورا اعمال تغییرات جدید در استاندارد سالانه آلاینده PM۲.۵ در آمریکا رفع پلمب مجتمع تجاری دنیای نور تهران به شرط ایمن سازی اجرای ۱۹ طرح تخصصی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی پایتخت ساماندهی دستفروشان چهارراه و خیابان ولی‌عصر در ۲ نقطه پایتخت افزایش ۵۰ درصدی نرخ صدور پروانه بهره‌برداری شرکت‌های حمل و نقل در سال ۱۴۰۳ ظرفیت یک خط مترو معادل بزرگراهی با ۳۳خط عبوری‌ است فرآیند جمع‌آوری داده‌ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی با دیگر بخش‌ها متفاوت است نرخ توقف در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ تعیین شد استمرار تقویت و نوسازی خطوط اتوبوسرانی پایتخت تخصیص بیش از ۱۴ همت از بودجه ۱۴۰۳ به موضوعات فرهنگی و اجتماعی

0

خطر بزرگ در مسیر قطار تهران-مشهد

  • کد خبر : 14535
  • 06 دسامبر 2023 - 16:44
خطر بزرگ در مسیر قطار تهران-مشهد
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در چندین مسیر ریلی و فرودگاه‌ها موضوع فرونشست را مورد مطالعه قرار دادیم و یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راه‌آهن تهران-مشهد است. بطوریکه در نقاطی از این راه‌آهن آثار فرونشست کاملا مشهود است.

 علی بیت‌الهی درباره فرونشست در محدوده زیرساخت‌های حمل و نقل اظهار داشت: در چندین مسیر ریلی و فرودگاه‌ها موضوع فرونشست را مورد مطالعه قرار دادیم و یکی از مسیرهای ریلی که موضوع فرونشست در آن جدی بوده، راه‌آهن تهران-مشهد است. بطوریکه در نقاطی از این راه‌آهن  آثار فرونشست کاملا مشهود است. 

وی ادامه داد: در این مسیر ریلی در قطعه نزدیک به ورامین در ایستگاه حوالی ابردژ و در ادامه مسیر نزدیک به ایستگاه نیشابور به شدت آثار فرونشست مشهود و بسیار هم خطرناک است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به بروز شکاف و حفرات، احتمال اینکه این مسیر ریلی و خطوط ریزش  داشته باشد، وجود دارد. این خطر بالقوه محتمل است از این رو باید اقدامات  مقابله‌ای، تمهیدات مهندسی دیده شود و راهکارهایی وجود دارد و می‌توان اقدامات انجام داد تا خطر فرونشست را به حداقل رساند.

یت‌الهی با بیان اینکه درباره راه‌آهن تهران – مشهد اقداماتی را انجام داده‌ایم، افزود: در نقاط شکاف‌ها و حفرات را با موادی پر کردیم و می‌توان با روش عایق بندی جلوی گسترش این عوارض به حریم ریل گرفت. این اقدامات در دنیا هم تجربه شده‌ است و تمام مواد و تجهیزات و دانش تخصصی آن در کشورمان وجود دارد و موانعی از این بابت وجود نیست. 

وی با اشاره به انتشار اخباری درباره خطر فرونشست در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: اثرات فرونشست در فرودگاه مهرآباد نمایان و مشهود نیست و حاشیه‌های پهنه فرونشستی جنوب غرب تهران در مجاورت این منطقه قرار گرفته و فعلا نگرانی وجود ندارد. اما با تدوام این روندی که درباره کاهش آب‌های زیرزمینی وجود دارد، احتمال این است که طی سال‌های آینده مشکلاتی ایجاد شود و باید شدت این روند مانیتور و رصد شود اما اینگونه نیست که باندهای پرواز فرودگاه مهرآباد در معرض فرونشست قرار داشته باشد. 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به نرخ فرونشست در ایران تاکید کرد:  نزدیک به ۵ تا ١٠ درصد فرونشست‌های دنیا  در حدود ١٠ تا ١٢ سانتیمتر است و اغلب فرونشست‌های دنیا نرخ کمتر از ١٠ درصد را دارند اما ٣ تا ۴ درصد فرونشست‌ها در دنیا بالای ٢٠ درصد است اما در ایران در چند استان نرخ فرونشست بالای ٢٠ درصد است و به طور متوسط نرخ فرونشست در ایران بالاتر از ١٠ درصد است.

بیت‌الهی گفت: ایران جزو کشورهای پرخطر در فرونشست در دنیا است به طوریکه ۵ درصد فرونشست‌های دنیا چنین نرخ‌های بالا را دارند.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=14535

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.