بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : یکشنبه, ۳۱ تیر , ۱۴۰۳ Sunday, 21 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

0

سهم ۱۷ هزار هکتاری خراسان رضوی در بافت ناکارآمد شهری

  • کد خبر : 14836
  • 18 دسامبر 2023 - 17:22
سهم ۱۷ هزار هکتاری خراسان رضوی در بافت ناکارآمد شهری
ئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در کشور ۱۶۷ هزار هکتار بافت هدف از ۳گونه بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی وجود دارد که سهم بافت ناکارآمد شهری استان خراسان رضوی حدود ۱۷ هزار هکتار است.

سمانه نصرالهی صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم، موضوع نوسازی مسکن که ارتباط مستقیمی با حفظ جان هموطنان‌‌مان دارد، در دستور کار قرار گرفته و شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن به عنوان راهبرد اصلی دولت سیزدهم به شمار می‌آید.

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی با اشاره به موضوع بد مسکنی و فرسودگی واحد‌های ناپایدار‌ در محلات فرسوده و بافت‌های ناکارآمد شهری، گفت: موضوع مردمی‌سازی در بازآفرینی شهری در قالب حمایت و راهبرد عملیاتی دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی مورد توجه است.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم برای کاهش بافت‌های فرسوده و نوسازی مسکن تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی موثر است، تصریح کرد: از مهمترین بسته‌های تشویقی می‌توان به بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی اشاره کرد که شرایط خوبی برای مالکان و سازندگان در بافت‌های فرسوده فراهم کرده است، اما متاسفانه مردم از این بسته تشویقی اطلاع چندانی ندارند و باید با همکاری رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گیرد تا مردم نسبت به حقوق‌شان در بافت‌ها آگاه شوند.

نصرالهی با تاکید بر اینکه در گام نخست اطلاع‌رسانی در خصوص بسته‌های تشویقی تاثیر بسزایی در کاهش بافت‌های فرسوده دارد، عنوان کرد: در گام دوم از شهرداری‌ها انتظار می‌رود بسته‌های تشویقی شهرسازانه را اجرا کنند، خوشبختانه استان خراسان رضوی در زمینه بسته‌های تشویقی پیشرو بوده و برای ۸۷ شهر استان بسته‌های تشویقی جداگانه و متناسب با  وضعیت خاص این شهرها به‌صورت بومی تهیه و در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری، گفت: اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیرمسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز، امکان استفاده از مساحت معابر بن‌بست فاقد کارکرد در طرح مصوب بلوک و تراکم حاصل از آن را تنها بخشی از این مشوق‌ها با رعایت شرایط خاص برشمرد.

نصرالهی گفت: بر اساس قانون، شهرداری‌ها موظف هستند حداقل تا ۵۰ درصد در عوارض پروانه در محلات بافت فرسوده تخفیف بدهند، صدور پروانه‌نوسازی ساختمان در محلات بافت فرسوده شهر مشهد در محلاتی که بسته تشویقی اعمال شده است رو به افزایش است. ولی معتقدیم در طرح‌های تفضیلی به‌صورت کامل در بعضی محلات بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده اعمال نشده است.

وی با اشاره به اینکه بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌ها به عنوان یک مصوبه لازم الاجرا و حق مردم است، گفت‌: طرح کلید به کلید در بافت‌های‌ فرسوده شهری (موضوع بند ث تبصره ۱۱قانون بودجه سال ۱۴۰۲) و اعطای سند به املاک  واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی بر اساس بند «م» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دو اهرمی هستند که می‌توانند مسیر نوسازی را هموار و به آن شتاب ببخشند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه در تبصره ۱۱ بودجه سال جاری ظرفیت‌های خوبی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است، لذا انتظار می‌رود شهرداری مشهد در این امر پیشرو باشد و استفاده از ظرفیت بند «م» و بند ی و ث تبصره ۱۱ کمک شایانی به بازآفرینی شهری و مردم حاشیه شهر مشهد می‌کند.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=14836

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.