بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲ Wednesday, 28 February , 2024

اخبار ویژه

سرمایه‌گذاری جهت تولید خودروی برقی در همدان جریمه در انتظار نامزدهای انتخاباتی برای تخلفات تبلیغات کاهش ۴۰ درصدی درخواست صدور پروانه‌های ساختمانی در مشهد پروژه‌های ساختمانی غیرفعال و رهاشده به صورت برخط پایش می‌شوند بهای پایه طرح ترافیک ۷۵ هزار تومان می‌شود/ عوارض ۳۵ درصدی برای مجوز احداث آنتن‌ و دکل‌ها فعالیت اتوبوس‌های منتهی به بازار و مراکز خرید تا ساعت ۲۳ کمتر از دوسال تا راه‌اندازی پروژه بزرگ‌ترین شهربازی تهران تکمیل سه سازه پارکینگ در تهران تا تابستان ۱۴۰۳ تامین زمین برای احداث نخستین اورژانس بازار تهران گره‌گشایی از تهران با بودجه ۱۴۰۳/ شهروندان منتظر اتفاقات خوب حمل و نقلی باشند استفاده از کودکان در مدیریت پسماند ممنوع است آخرین وضعیت درختان پادگان ۰۶ دستفروشی، قانونی شد؟ استخدام حدود ۵ هزار زباله‌گرد با حقوق ماهیانه ۱۵ میلیون تومان رونمایی از ۳۱ نماد استان‌های کشور در پایتخت بودجه ۶۶۷۰ میلیاردی شهرداری ارومیه تصویب شد تعرفه پارک حاشیه‌ای در شهرکرد اعلام شد ممنوعیت صدور مجوز حفاری در شهرکرد از ۱۵ اسفندماه فرآیند قراردادهای شهرداری تهران تسهیل می‌شود/ تسریع عملیات زیرساختی حوزه حمل و نقل عمومی با همکاری اداره کل امور مالی شهرداری تهران بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورا

0

جزئیات ساخت بزرگراه جدید تهران

  • کد خبر : 15289
  • 04 ژانویه 2024 - 12:08
جزئیات ساخت بزرگراه جدید تهران
هادی حق بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت ساخت پروژه بزرگراه شهید شوشتری توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری نوین شهرساز، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت ساخت پروژه بزرگراه شهید شوشتری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این پروژه با جدیت دنبال می‌شود و در بخش‌های مختلف فعال است و معارضین متعددی در مسیر داشتیم که بخشی از آن مرتفع شده است.

هادی حق بین در خصوص آخرین وضعیت بزرگراه‌های پایتخت  اظهار کرد: در بخش پروژه‌های کلان شهر تهران و پروژه‌های بزرگراهی چند پروژه برای حوزه معاونت فنی عمرانی تعریف شده که یکی از آنها بزرگراه شهید شوشتری است و در دو فاز در حال مطالعه و اجراست.

وی در تشریح روند ساخت بزرگراه شوشتری با بیان اینکه فاز اول ساخت این بزرگراه در مرحله اجرا و فاز دوم در مرحله مطالعه است، افزود: طبق برنامه، قرار بر این بود که تا پایان سال جاری فاز اول بزرگراه شوشتری به طول ۹ و شش دهم کیلومتر در اختیار شهر قرار گیرد که از بزرگراه ثامن در جنوبی ترین نقطه منطقه ۱۵ تا ورزشگاه شهید فهمیده و بزرگراه شهید محلاتی در منطقه ۱۴ امتداد دارد.

معاون شهردار تهران تأکید کرد: این پروژه با جدیت دنبال می‌شود و در بخش‌های مختلف فعال است و معارضین متعددی در مسیر داشتیم که بخشی از آن مرتفع شده و با رفع معارضین، عملیات عمرانی در حال اجراست و پیمانکار کاملا فعال است؛ البته معارضین دیگری نیز وجود دارد که چون نهادی هستند و باید پروتکل‌های اماکن نظامی لحاظ شود، جلسات جدی برگزار شده و آنها هم زمانی خواستند تا بتوانند جا به جا شوند.

حق بین ادامه داد: به محض این که رفع معارض از طریق سازمان املاک شهرداری تهران انجام شود ما نیز در حوزه عمرانی فعال می‌شویم و در نظر داریم که فاز اول این بزرگراه را سریعاً در اختیار مردم قرار دهیم و شروع اجرای فاز دو نیز منوط به تکمیل مطالعات طرح است؛ چراکه باید از مناطق نظامی و همچنین مناطقی که در اختیار سازمان محیط زیست است همچون پارک سرخه حصار عبور کنیم و در آنجا هم ملاحظات جدی زیست محیطی از جمله حفاظت از گونه‌ها و زیست جانوری که در آنجا وجود دارد، مطرح است که در این زمینه با سازمان محیط زیست جلساتی برگزار شده و حتی شهردار تهران و رئیس سازمان محیط زیست بازدید میدانی از مسیر پروژه داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مدتی قبل طرح‌های پیشنهادی در مورد روند اجرای فاز دو بزرگراه شوشتری را به سازمان محیط زیست ارسال کردیم، یادآور شد: شهرداری تهران در مورد ادامه ساخت بزرگراه شهید شوشتری سه  پیشنهاد به سازمان محیط زیست ارائه کرد که طرح اولیه ترکیبی از تونل، پل و مسیر سطحی بود، پیشنهاد بعدی به صورت تونل کامل بود و طرح بعدی به صورت پل کامل بود که به جهت توپوگرافی منطقه طراحی‌ها تغییر خواهد کرد.

به گفته حق بین، طبعا شرایط محدوده باعث می‌شود تا در طراحی‌ها ملاحظات جدی داشته باشیم که از این نظر هزینه‌های تمام شده پروژه هم به شدت تغییر خواهد کرد؛ یعنی اگر گزینه‌ها تغییر کند، هم زمان و هم بار مالی پروژه تغییرات جدی خواهد داشت و از این جهت در حال مذاکره هستیم و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد و بتوانیم وارد فاز عملیاتی شویم.

معاون شهردار تهران تأکید کرد: البته دقت داشته باشید که در مسئله احداث فاز دو بزرگراه شوشتری، صرفا موضوع محیط زیست نیست بلکه این بزرگراه از مجاور مناطق نظامی عبور می کند و آنها هم ملاحظاتی دارند و قرار است جلساتی در سطوح بالاتر برگزار کنیم و دغدغه آنان را بشنویم و آن را در طراحی‌ها مدنظر داشته باشیم. در گام اول با محیط زیست جلو رفتیم و به این نتیجه رسیدیم که باید سه پیشنهاد را ارائه دهیم و سه پیشنهاد آماده شده، اما در خصوص بخش های نظامی قدری هماهنگی سخت تر است.

حق بین در پاسخ به این سوال که ساخت بزرگراه شهید شوشتری چه تأثیری بر روی جریان ترافیکی تهران خواهد داشت، گفت:  پروژه شهید شوشتری یک پروژه ملی است؛ چراکه تهران به دلیل اختلاف ارتفاعی ۹۰۰ متری که از شمالی ترین نقطه شهر تا جنوبی ترین نقطه شهر دارد و همچنین شرایط توپوگرافی خاصی که دارد؛ این امکان را نمی‌دهد که در شمالی ترین نقطه تهران که شاهد کوه‌ها و ناهمواری هایی هستیم،  کمربندی شمالی را به راحتی اجرا کنیم و این درحالی است که ما در تهران کمربندی غربی و جنوبی داریم؛ اما فاقد کمربندی شرقی هستیم و کارکرد شوشتری به عنوان کمربندی شرق تهران است.

به گفته معاون شهردار تهران، بسیاری از خودروهای سنگین و سبک برای این که از جنوب تهران به استان های شمالی بروند از شرق تهران طی مسیر می کنند و چون مسیری کمربندی ندارند، از بزرگراه بسیج استفاده می‌کنند که هم به سبب استهلاک معابر و هم به دلیل ترافیک بسیار سنگین و آلودگی که ایجاد می کند احداث این بزرگراه از ضروریات شهر تهران است.

وی ادامه داد: با احداث این پروژه حدود یک و نیم درصد از ترافیک کل شهر تهران کاهش می‌یابد و در منطقه شرق حدودا پنج درصد ترافیک را کاهش می‌دهد و یک روان سازی مناسبی برای بزرگراه بسیج و کل شبکه دربر خواهد داشت و موجب رضایتمندی شهروندان، کاهش آلودگی، کاهش مصرف سوخت و موضوعات دیگر می شود و به همین دلیل ضرورت دارد این پروژه به سرعت احداث شود و امیدواریم در فاز دو هم زودتر وارد فاز اجرا شویم.

حق بین در مورد اعتبار مورد نیاز ساخت بزرگراه شوشتری توضیح داد: در فاز دوم با توجه به گزینه‌های فوق الذکر، برای انجام هر گزینه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یا کاهش هزینه را خواهیم داشت؛ اما در بدترین شرایط اگر بخواهم بار مالی کل پروژه در فاز اول و دوم را بگویم با این فرض که در کل مسیر تونل اجرا شود با تملک و سایر موضوعات و فارغ از موضوع زمان، بالغ بر ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه پروژه خواهد شد؛ ولی اگر گزینه‌ها ترکیبی از پل، مسیرسازی و تونل باشد یا پل سازی شود این اعداد به مراتب کمتر خواهد شد.

معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که  فاز اول این بزرگراه در سال‌جاری افتتاح خواهد شد یا خیر؟ افزود: به جهت اینکه بخش‌هایی از معارض باقی مانده، شاید تا پایان سال قدری شرایط سخت باشد؛ اما هر جا امکان اجرا داشته باشیم، پیمانکار با تمام توان کار را دنبال می‌کند و جلساتمان با نهادها و مجموعه‌هایی که معارض هستند به صورت هفتگی از طریق سازمان املاک شهرداری تهران پیگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: در مورد معارضین «پلاک خرد» نگرانی نداریم؛ اما دقت داشته باشید که زمان رفع معارض در اختیار ما نیست و نمی‌توانیم زمان دقیق را اعلام کنیم و به شرط تملک کامل اراضی توسط سازمان املاک، ما کار را پیش می بریم؛ البته شرایط جوی و بارش هم تاثیرگذار است، ولی پیمانکار با حداکثر ظرفیت در حال کار است و از یک ماه گذشته تعداد ماشین آلات به دو برابر افزایش یافته و اگر بتوانیم املاک دیگر را آزاد کنیم، افزایش ظرفیت کاری را خواهیم داشت.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=15289

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.