مجله دانش شهر از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر می شود. دوره انتشار این مجله به صورت ماهنامه بوده و موضوع اصلی آن، دیپلماسی شهری و روابط بین الملل است.
سایت این مجله عبارت است از :http://rpc.tehran.i
مجله دانش شهر،شماره ۱۰۰ – بهار ۱۳۹۱
توسعه پايدار الگوئي جهت استفاده از منابع است كه علاوه بر حفظ محيط زيست، نيازهاي جامعه بشري را نه تنها براي نسل فعلي بلكه براي نسلهاي آينده نيز تأمين نمايد. حفاظت از محيط زيست و كاهش اثرات زيانبار و پیامدهای جانبی منفی فعاليتهاي اقتصادي بر شرايط محيطي زندگي انسانها در چارچوب مفهوم توسعه پايدار، موجب تغيير در نگرش به تخصيص منابع و دستيابي به حداكثر كارائي مي¬شود. این امر ابزارهای نوین و سیاستهای متناسب با خود را میطلبد. محدودیتهای زیست محیطی در ابعاد اقتصادی و غیراقتصادی از جمله این ابزار و سیاستها میباشند. مالیات یا عوارض سبز یکی از وجوه اقتصادی اعمال محدودیت در زمینه آلودگی محیط زیست است.
یکی از مهمترین معضلات تهران ترافیک زیاد و آلودگی هوای ناشی از آن میباشد. مالیات بر بنزین که در زمره مالیاتهای سبز طبقهبندی میشود یکی از ابزارهایی است که میتواند در کنترل و کاهش آلودگی هوا به مدیران شهری کمک کند. تجارب جهانی متعدد و همراه با موفقیتی نیز در این زمینه موجود است. این در حالی است که در ایران، نرخ مالیات بر بنزین و سهم شهرداریها از آن بسیار پایین است. اخذ مالیات بر بنزین علاوه بر اینکه میتواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد، میتواند منابع مالی پایدار و قابل توجهی نیز برای توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد نماید. در این گزارش مالیاتهای زیست محیطی به لحاظ تئوریک و تجارب جهانی مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت اخذ مالیات بر بنزین در ایران و سایر کشور ها مورد مقایسه قرار گرفته است. محاسبات گزارش نشان میدهد که با افزایش عوارض بر مصرف سوخت در تهران، به ازای هر ده درصد افزایش عوارض سوخت یا مالیات سبز، درآمدی معادل ۵/۱۹۱۰ میلیارد ریال برای شهرداری تهران ایجاد میگردد.
كلمات كليدي: رشد اقتصادي، محیط زیست، ماليات سبز، ماليات پيگو، توسعه پايدار، ماليات بنزين
تهیهکنندگان: سیدعلی ناصری، کامبیز لعل، سعید شاه حسینی، محمد صالح شکوهی




















