در تهیه این گزارشات بازبینی و بهنگامسازی مطالعات که در مردادماه ۱۴۰۱ تهیه شده است، دکتر افشین شریعت، دکتر علی نادران، مهندس محمدرضا رافعی، مهندس امین صیاد، مهندس سعید ایرانپور، مهندس فرزانه هداوند و مهندس سعید دبیدیان همکاری داشتهاند.
هم چنین می توانید طرح جامع طبس را از سایت نوین شهرساز به صورت رایگان دانلود نمایید.
فهرست مطالب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز :
ساخت مدلهای برآورد متغیرهای موردنیاز
در این گزارش، متغیرهای بکار رفته در مدلهای تولید و جذب ارایه میشود. این متغیرها شامل کاربری زمین، جمعیت، مالکیت خودرو، محصل در محل سکونت، محصل در محل تحصیل، دانشجو در محل تحصیل و تعداد تخت بیمارستانی است. در این گزارش، مقدار هر متغیر در سال پایه و سالهای افق طرح، برآورد و ارایه شده است. از مقادیر این متغیرها در سالهای افق به منظور برآورد تقاضا استفاده میشود.
- پیشبینی کاربری زمین
- پیشبینی جمعیت
- برآورد و پیشبینی مالکیت خودرو
- پیشبینی درآمد
- پیشبینی سایر متغیرها
- جمعبندی
تولید و جذب سفر
در گزارش حاضر ابتدا به معرفی دستهبندي اهداف سفر براي توسعه مدلهاي چهارمرحلهاي تقاضاي سفر شهر شیراز پرداخته شده است. سپس نتایج اولین مرحله مدلسازي، یعنی مدلهاي تولید و جذب (ایجاد) سفر براي هریک از اهداف در نظر گرفته شده ارائه شده است.
- دستهبندي اهداف سفر اصلی براي ساخت مدلهاي برآورد تقاضا
- ایجاد (تولید و جذب) سفر
- کلیات
- مروري بر مدلهاي ایجاد سفر در شهرهاي کشور
- شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد سفر در شهر شیراز
- مدلهای تولید سفر
- مدلهای جذب سفر
- ارزیابی مدلهاي جذب و تولید
- مدلهاي ایجاد سفر در مطالعه پیشین
توزیع سفر
دومین مرحله از فرآیند مدلسازی ۴ مرحلهای تقاضا، توزیع سفر است که سفرهای تولید شده در هر ناحیه را بین نواحی دیگر توزیع میکند. در این گزارش ابتدا در مورد انواع مدلهای توزیع مرسوم توضیحاتی ارائه شده و در ادامه فرآیند کالیبراسیون مدل جاذبه با استفاده از ابزار موجود در نرمافزار PTV-Visum برای شهر شیراز بهطور کامل شرح داده است. در نهایت برای هر هدف سفر بررسی شده در بخش تولید و جذب یک مدل توزیع جداگانه ساخته شده است تا در ادامه کار مورد استفاده قرار بگیرد.
- مقدمه
- تعاریف اولیه
- مدلهای مرسوم توزیع سفر
- مروری بر نحوه پرداخت و اعتبارسنجی مدل جاذبه
- نکات مهم در مدلسازی توزیع سفر
- روش ساخت و پرداخت مدل جاذبه برای شهر شیراز
تفکیک سفر (انتخاب وسیله سفر)
گزارش پیشرو به ساخت و پرداخت مدلهای تفکیک شیوه سفر برای اهداف سفر مختلف در شهر شیراز میپردازد. در این گزارش، پس از بیان مبانی نظری مدلهای تفکیک سفر، ویژگیهای مدلهای تفکیک پیشین در داخل و خارج از کشور مرور میشوند. در ادامه، نتایج توسعه مدلهای تفکیک وسیله شهر شیراز به روش انتخاب گسسته بر اساس تئوری بیشینه مطلوبیت و با استفاده از نرمافزار Nlogit ارائه میشود.
- جایگاه مدل تفکیک سفر در برنامهریزی حمل و نقل
- بررسی انواع مدلهای تفکیک سفر
- برآورد مدل لوجیت
- مروری بر مطالعات خارجی
- بررسی مدلهای تفکیک سفر در شهرهای کشور
- جمعآوری اطلاعات و متغیرهای مدل تفکیک شهر شیراز
- پرداخت مدلهای تفکیک سفر برای شهر شیراز
- جمعبندی
- پیوست
تعیین ضرایب زمان روز برای ساعات اوج صبح، اوج ظهر، اوج عصر، غیر اوج و تمام روز
پس از اجرای مدل تفکیک سفر در فرآیند ۴ مرحلهای و به منظور تبدیل ماتریس تولید-جذب به ماتریس مبدأ-مقصد برای بازههای زمانی مختلف روز، میبایست مدل و ضرایب زمان روز اعمال شود. این ضرایب با استفاده از اطلاعات موجود در پایگاه داده مبدأ-مقصد و برای هدفها و وسایل نقلیه مختلف تعیین میشود. در این گزارش فرآیند استخراج ضرایب زمان روز برای شهر شیراز ارائه شده است.
- مقدمه
- روشهای ایجاد مدل زمان روز
- روشهای ساخت ماتریس تولید – جذب برای بازههای اوج و غیراوج
- تبدیل ماتریس مبتنی بر تولید – جذب به ماتریس مبدأ – مقصد
- ایجاد ماتریس مبدأ-مقصد برای بازه زمانی مشخص
- برآورد ضرایب زمان روز برای کلانشهر شیراز
- جمعبندی
تخصیص ترافیک به شبکه و اعتبارسنجی مدلهای ساخته شده
آخرین مرحله از مدلهای ۴ مرحلهای تخصیص ماتریسهای حاصل از مدل تفکیک سفر است که احجام برآورد شده را بر روی شبکه عرضه بارگذاری میکند. در بندهای گذشته و پس از ساخت مدلهای تولید-جذب، توزیع و تفکیک سفر راستی آزماییهای آماری انجام گرفت و صحت مدلها از منظر آماری بررسی شد. اما اعتبار این مدلها باید پس از تخصیص ترافیک به شبکه و با توجه به معیارهای مربوط به آن نیز مورد بررسی قرار بگیرد. در این گزارش به این موضوع پرداخته شده است.
- مقدمه
- تخصیص ترافیک به شبکه
- اعتبارسنجی مدلهای ساخته شده
- معرفی شاخصهای اعتبارسنجی تخصیص حمل و نقل شخصی
- اعتبارسنجی نتایج تخصیص قبل از تصحیح ماتریس
- اعتبارسنجی تصحیح ماتریس همسنگ سواری
- بررسی و اعتبارسنجی نتایج تخصیص بعد از تصحیح ماتریس
- جمعبندی
برآورد تقاضاي سفر سالهاي افق در ساعات اوج صبح، ظهر و عصر، تمام روز و میانگین ساعت غیراوج
در این گزارش با استفاده از مدلهاي تقاضاي چهارمرحلهاي پرداخت شده در مراحل قبلی مطالعه و متغیرهاي برآورد شده براي سالهاي افق، تقاضاي سفر در افقهاي مطالعه برآورد و نتایج هریک از مدلهاي چهارمرحلهاي براي بازههاي اوج صبح، ظهر، عصر و روزانه ارائه میشود.
- مقدمه
- برآورد تولید و جذب نواحی در افقهاي مطالعه
- بررسی توزیع سفرها در افقهاي مطالعه
- بررسی نتایج تفکیک سفرها در افقهاي مطالعه
- تخصیص سفرهاي بازههاي زمانی مختلف براي افقهاي مطالعه
- جمعبندی