بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۳۰ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 20 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

1

اجرای پروژه TOD در اصفهان

  • کد خبر : 15198
  • 01 ژانویه 2024 - 16:51
اجرای پروژه TOD در اصفهان
مدیر پروژه تامین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: برای اولین بار پروژه TOD در شهر اصفهان به عنوان راهکاری برای غلبه و کاهش معضلات شهری، ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی اجرا می‌شود.

توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (Transit Oriented Development) عبارت است از یک الگوی متراکم کاربری زمین شامل مسکن، پارک های عمومی و میادین، کاربری‌های تجاری و خدماتی که همگی در امتداد نقاط کلیدی سامانه حمل و نقل همگانی واقع شده باشند.

TOD  یک مجموعه اصلاحات شهری است که باعث می‌شود مترو یا هر سیستم حمل و نقل عمومی یک شهر با راندمان بیشتری به کار آید TOD خیابان‌های شهر را از خودروها پس می‌گیرد و به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران تحویل می‌دهد و به زبان آنچه که امروز مصطلح است، شهر را انسان‌محور می‌کند. از اهداف اصلی این رویکرد می‌توان به تشویق شهروندان به استفاده بیشتر از حمل و نقل همگانی، کاهش تعداد و طول سفر با خودروی شخصی، افزایش پیاده‌مداری و توسعه حمل و نقل غیرموتوری و تشویق تنوع شکل کالبدی و عملکردی بناها و کاربری‌های مختلط زمین از طریق توسعه حمل و نقل همگانی محور نام برد.

محمد شرفا، مدیر پروژه تامین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: در شهر اصفهان ایستگاه‌های خط ۱ و ۲ در حال اجرا و خدمت‌رسانی است و از سال‌های قبل اجرای پروژه TOD توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و با همکاری سازمان سرمایه‌گذاری و منطقه در شهر اصفهان مطرح بوده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۹ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان قرارداد مطالعاتی منعقد کرد تا ایستگاه‌هایی که قابلیت خط TOD دارد را اعلام کنند و به دنبال آن مطالعات فاز این طرح را آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم از یک توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل محور که از اهمیت بالایی برخوردار است و فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاران به وجود خواهد آورد را در شهر اصفهان رونمایی کنیم.

شرفا با بیان اینکه ایستگاه‌های شهری یک جاذبه جمعیتی دارند و نیازهایی جمعیتی را تامین می‌کنند، گفت: در اولین گام دو نقطه مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت ایستگاه مترو مدرس در خیابان کهندژ با مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع پیش‌بینی و در کمیسیون عالی سرمایه‌گذاری نیز بررسی و وارد مراحل طراحی شد.

مدیر پروژه تامین منابع پشتیبان رینگ چهارم و قطار شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به جمعیت غرب استان که شامل شهرستان‌های نجف‌آباد، خمینی شهر و حتی استان‌های همجواراست نقش موثری در کاهش ترافیک محورهای اصلی و برآورد کردن نیازهای جمعیتی منطقه ۹ شهر اصفهان و مناطق اطراف در خصوص استفاده از مسائل درمانی، پزشکی حتی اقامت افراد را فراهم آورد.

وی با برشمردن محاسن توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی گفت: TOD به نوعی از توسعه شهری اتلاق می‌شود که تمرکز آن بر روی استفاده مناسب از اراضی با تکیه بر قطب حمل و نقلی است، این رویکرد از ویژگی‌هایی چون ایجاد درآمدزایی،ارتقای کیفیت طراحی محله­‌ای، افزایش کاربری‌های مختلط شامل مسکونی، ادارات و مراکز خرید و درمانی، گسترش تعاملات اجتماعی، کاهش استفاده از اتومبیل و ترافیک داخل شهر و گسترش گزینه‌های جابه جایی سازگار با حمل و نقل عمومی همانند دوچرخه سواری و پیاده روی، برخوردار است.

شرفا بیان کرد: امیدوراریم تا پایان امسال با اتمام مراحل طراحی پروژه تا چند سال دیگر شاهد  بهره‌برداری و استفاده از این پروژه در اصفهان باشیم تا به عنوان راهکاری برای غلبه و کاهش معضلات شهری، ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش طول سفر و ترددها محرک توسعه منطقه و فراهم آوردن بستر نیازهای خدماتی و پزشکی منطقه غرب اصفهان باشیم.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=15198

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.