صنعت گردشگری در دهههای اخیر روند روبه رشدی را طی کرده و تأثیر بسیاری در اقتصاد کشورها داشته است. این مقوله الگوهای فضایی مختلفی دارد که یکی از انواع آن به دلیل وجود جاذبههای گردشگری در شهرها، گردشگری شهری نام دارد. به منظور بهبود و ارتقای سیستم گردشگری، به ویژه در شهرهایی با بافت قدیمی مانند اصفهان که فضاهای گردشگری آنها بیشتر در هسته مرکزی و تاریخی تمرکز دارند، لزوم تشخیص الگوهای فضایی گردشگری و ساماندهی آنها احساس میشود. در پژوهش پیش رو با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، آماره فضایی موران و آماره G، تحلیلهای همبستگی فضایی، خوشهبندی، لکههای داغ و سرد، همسایگی و مرکز متوسط انجام شد. براساس شاخص موران ۰/۷۳ و نزدیک به ۱ به دست آمد که نشان دهنده وجوده همبستگی فضایی است؛ بدین معنا که مکانیابیها به صورت پراکنده انجام نشدهاند و ارتباط منسجم با یکدیگر دارند. فضاهای گردشگری جدید نیز به صورت متوازن توزیع شدهاند. نتایج نشان میدهد دو فضای گردشگری مجموعه ارگ جهاننما و مجموعه تفریحی باغ غدیر در شهر اصفهان، خوشهبندیای با مقادیر بالا دارند و با فضاهای مشابه خود که از نظر میزان دسترسی به خدمات مدنظر در سطحی مشابه هستند، محاصره شدهآند. لکه داغ فضاهای گردشگری جدید، شهربازی ارگ جهاننماست که از تمام معیارهای مورد بررسی در پژوهش برخوردار است. در مطالعه حاضر، تحلیل همسایگی مناطق دارای اولویت انجام شد تا مکانیابی فضاهای گردشگری آتی به کمک تحلیل مرکز متوسط محدوده دارای اولویت برای ارائه خدمات موردنیاز گردشگر صورت بگیرد.
تحلیل الگوهای فضایی گردشگری شهری
- نویسنده : عقیل جمشیدی
- ارسال توسط : میلاد مبارکی نوین
- منبع : novinshahrsaz
- 196 بازدید
- بدون دیدگاه