بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳ Monday, 15 April , 2024

اخبار ویژه

برای خرید خانه در منطقه ۹ به چند میلیارد تومان پول نیاز است؟ حل مشکلات ۱۲ ساله تملکات ملکی پروژه رود دره فرحزاد اعمال افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی از ابتدای اردیبهشت‌ انتصابات جدید شهردار تهران در سه بخش مدیریت شهری جمع آوری ۴۵۲ خانه پلاک قرمز در تهران آخرین وضعیت پارکینگ زیرسطحی نیایش دفن مردگان گران شد؟ قیمت بلیت باغ پرندگان تهران افزایش یافت اگر واگن‌های مترو به‌موقع وارد نشوند همه متضرر خواهند شد زمان صدور پروانه شهرسازی در تهران کاهش یافت پاسخ شهرداری منطقه هفت به شایعه قطع درختان در بزرگراه صیاد شیرازی توافق شهرداری منطقه ۱۱ با بنیاد رودکی برای احداث پارکینگ مطالعه عارضه‌سنجی ترافیکی ۳۰ قطعه زمین برای ساخت پارکینگ عمومی در تهران نوسازی بیش از ۲۸۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۰ در سال ۱۴۰۲ تدوین نقشه راه فعالیت‌های مناطق ۲۲ گانه در جهت ارتقاء عملکرد سال ۱۴۰۳ توزیع آسفالت بی‌کیفیت در برخی معابر فرعی پایتخت جانمایی محل جدید برای ساماندهی سگ‌های ولگرد پایتخت ۵۰ هزار تاکسی برقی وارد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران می‌شود توقیف بیش از ۱۵۰ خودروی حمل غیرمجاز پسماند آغاز ساماندهی یکی از اصلی‌ترین و شلوغ‌ترین چهارراه‌های تهران

1
مقاله فارسی

تحلیل الگوهای فضایی گردشگری شهری

  • کد خبر : 1214
  • 16 آوریل 2020 - 10:09
تحلیل الگوهای فضایی گردشگری شهری
تشخیص الگوهای فضایی گردشگری و ساماندهی آن‌‌ها در بافت‌های تاریخی و قدیمی

صنعت گردشگری در دهه‌های اخیر روند روبه رشدی را طی کرده و تأثیر بسیاری در اقتصاد کشورها داشته است. این مقوله الگوهای فضایی مختلفی دارد که یکی از انواع آن به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری در شهرها، گردشگری شهری نام دارد. به منظور بهبود و ارتقای سیستم گردشگری، به ویژه در شهرهایی با بافت قدیمی مانند اصفهان که فضاهای گردشگری آن‌ها بیشتر در هسته مرکزی و تاریخی تمرکز دارند، لزوم تشخیص الگوهای فضایی گردشگری و ساماندهی آن‌‌ها احساس می‌شود. در پژوهش پیش رو با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، آماره فضایی موران و آماره G، تحلیل‌های همبستگی فضایی، خوشه‌بندی، لکه‌‌های داغ و سرد، همسایگی و مرکز متوسط انجام شد. براساس شاخص موران ۰/۷۳ و نزدیک به ۱ به دست آمد که نشان دهنده وجوده همبستگی فضایی است؛ بدین معنا که مکان‌یابی‌ها به صورت پراکنده انجام نشده‌اند و ارتباط منسجم با یکدیگر دارند. فضاهای گردشگری جدید نیز به صورت متوازن توزیع شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد دو فضای گردشگری مجموعه ارگ جهان‌نما و مجموعه تفریحی باغ غدیر در شهر اصفهان، خوشه‌بندی‌ای با مقادیر بالا دارند و با فضاهای مشابه خود که از نظر میزان دسترسی به خدمات مدنظر در سطحی مشابه هستند، محاصره شده‌آند. لکه داغ فضاهای گردشگری جدید، شهربازی ارگ جهان‌نماست که از تمام معیارهای مورد بررسی در پژوهش برخوردار است. در مطالعه حاضر، تحلیل همسایگی مناطق دارای اولویت انجام شد تا مکان‌یابی فضاهای گردشگری آتی به کمک تحلیل مرکز متوسط محدوده دارای اولویت برای ارائه خدمات موردنیاز گردشگر صورت بگیرد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=1214

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.