بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

1
گروه معماری MVRDV

پروژه ی بازآفرینی شهری Tainan Spring

  • کد خبر : 2317
  • 25 آوریل 2020 - 17:32
پروژه ی بازآفرینی شهری Tainan Spring
شبکه آب تاینان از قرن هفدهم به عنوان پایه و اساس صنعت دریایی و ماهیگیری شهر خدمت می کرد ، اما در دهه 1980 ، این شهر از این عملکرد تاریخی شهری فاصله گرفت. گروه معماری MVRDV بهار تاینان را در جهت افزایش سرزندگی و دادن حیات دوباره به مرکز شهر انجام داد که نمونه ­ای نوآورانه از اقتصاد مدور است.

شهرسازی نوین – محمدرضا خانه داری شاهوردی – شبکه آب تاینان از قرن هفدهم به عنوان پایه و اساس صنعت دریایی و ماهیگیری شهر خدمت می کرد ، اما در دهه ۱۹۸۰ ، این شهر از این عملکرد تاریخی شهری فاصله گرفت. China-Town Mall در سال ۱۹۸۳ در بالای بندر قدیمی جنب کانال تانیان ساخته شد. یک ساختمان بزرگ تجاری که دیگر کارآیی گذشته را نداشت و اکنون به منبع سرزندگی و حیات مرکز شهر تانیان تبدیل شده است. «بهار تانیان» نشان می دهد چه راه حل هایی برای مراکز خرید بلااستفاده، با توجه به اینکه امروزه فروشگاه های اینترنتی جای فروشگاه های فیزیکی را گرفت­ه اند، وجود دارد.

Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV

این مرکز خرید حذف شده و خیلی ماهرانه مورد بازآفرینی قرار گرفته است که همین امر، این پروژه را به عنوان نمونه ­ای نوآورانه از اقتصاد مدور تبدیل کرده است.  سطح پارکینگ زیرزمینی این مرکز تبدیل به یک منطقه عمومی شده که تحت سلطه یک استخر شهری و گیاهان محلی است و اطراف آن با گذرهای سایه دار احاطه شده است. استخر با دقت برنامه ریزی شده که می تواند یک مکان جمعی مناسب برای همه فصول باشد؛ سطح آب با توجه به فصول خسک و بارانی، بالا و پایین رفته و در هوای گرم تابستان، به منظور دلپذیر کردن محیط برای مراجعه کنندگان، آب پاش ها عمل کاهش هوای محیط اطراف را انجام می دهند. این فضا شامل زمین های بازی، فضاهای جمعی، و یک استیج برای اجراست، در حالی که ساختارشکنی هنرمندانه از قالب های بتنی ساختمان، می تواند در مواقع نیاز به مغازه ها، کیوسک، و امکانات دیگر تبدیل شود، از این رو انعطاف پذیری این فضا بسیار حائذ اهمیت است.

علاوه بر این، بخشی از ساختار سطح زیرزمین دوم، زیر سطح شیشه ­ای گنجانده شده که امکان درک تاریخچه سایت را برای مردم مضاعف می کند تا به نوعی از مرکز خرید قبلی به عنوان بخش مهمی از تاریخ تاینان قدردانی کنند.

Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV

این روش جدید حفظ میراث به معنای عدم پاکسازی و تجدید سایت مبتنی بر رویکرد tabula rasa (لوح سفید) بود. در عوض، پایه های مجموعه قبلی از پارک بیرون آمده و تالاب همچون فوروم های رومی معاصر، نشانگر تصویری از تصمیم تاریخی بستن بندر به نفع مجموعه بازار است.

Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV

بخش مهمی از استراتژی MVRDV برای Tainan Spring ، آوردن فضای سبز به شهر بود. در نتیجه، هم در میدان عمومی و هم در جاده ی هایان  شاهد معرفی مناطق وسیعی از گیاهان هستیم که باعث شده گونه های گیاهان محلی با هم مخلوط شوند به شکلی که به تقلید از چشم انداز حیاط طبیعی واقع در شرق تاینان با درختان ، بوته ها و چمنزارهایی که چندین لایه از پوشش گیاهی را فراهم می کنند شکل گرفته است. اکنون که ساخت آن به پایان رسیده است، دو الی سه سال دیگر طول خواهد کشید تا کاملاً محقق شود ، چون که باغچه های تازه کاشته شده به تدریج رشد کرده و فضایی رویایی ایجاد خواهند کرد.

Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV

مردم می توانند در بقایای مراکز خرید استحمام کنند و کودکان نیز در ویرانه های گذشته شنا کنند، آیا این خارق العاده نیست؟
به گفته ی وینی ماس، شریک MVRDV؛ “با الهام از تاریخ شهر، جنگل طبیعی و آب دو منبع الهام بخش دیگر بودند”. تاینان یک شهر بسیار خاکستری است. با بازگرداندن جنگل به هر مکانی که ممکن بود، این شهر دوباره به منظره اطراف پیوند می خورد.
این امر که بازآفرینی فضای سبز، موضوع مهمی در این برنامه ی شهری بود را می توان در جاده هایان دید. 
وینی ماس: “ما گونه های مختلف گیاهی محلی را با هم مخلوط کرده ایم، پس آن ها منظره طبیعی شرق تاینان را نمایان می سازند. من فکر می کنم که این شهر از این امر بهره مند خواهد شد”.

Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV

نوسازی جاده هایان که سال گذشته به پایان رسید، زندگی جدیدی را در یکی از پر جنب و جوش ترین خیابان های Tainan به ارمغان آورده است. ترافیک در خیابان کاهش یافته در حالی که اتومبیل اکنون در هر جهت فقط یک خط را اشغال می کند.
در همین حال ، یک سطح کاشی بتنی متحد، جایگزین طرح های مختلف سنگ فرش (شکل گرفته در طی سالیان متمادی) شده است و استراتژی کاشت ، رویکرد طبیعی فراوانی را که در جاهای دیگر به کار گرفته شده است ، ادامه می دهد. این پروژه همچنین به یکی از مهمترین ویژگی های منفی خیابان ، یعنی محورهای تهویه مطبوع بزرگ که از زیر زمین به فضای عمومی راه پیدا کرده اند ، پرداخته است. از آنجا که نمی توان این عناصر زیرساختی را از بین برد، اما در تلاش برای به حداقل رساندن حضور بصری آنها ، رنگی یکنواخت ایجاد شده است و سپس برای تزئین این سازه ها تعدادی از هنرمندان محلی انتخاب شده اند.

Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV

جهت مشاهده عکس های بیشتر از این پروژه، اینجا را کلیک کنید.


عنوان: Tainan Spring (بهار تاینان)

معمار: MVRDV

سال: ۲۰۲۰

آدرس: (West Central District, Tainan City, Taiwan (ROC

عکاس: Daria Scagliola 


 

Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV
Tainan Spring / MVRDV
لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=2317
  • نویسنده : محمدرضا خانه داری شاهوردی
  • ارسال توسط :
  • منبع : نوین شهرساز
  • 530 بازدید
  • 7 دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 7
  1. 👏🏻 متن به روز و جدید بود، من که تا حالا ندیده بودم این پروژه رو، خسته نباشید 👌🏻

  2. خیلی عالی و مفید بود…..🙏

  3. This is great. I have never seen anything like it. 
    And Of course, it is clear that you are great at your job.

  4. 👍🏻👌🏻

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.