بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

0
طرح های مختلف توسعه شهری

شبکه شهری حلقه‌اى

  • کد خبر : 3276
  • 01 می 2020 - 23:34
شبکه شهری حلقه‌اى
طرح های گوناگونی با توجه به توسعهٔ روز افزون شهرها و جلوگيرى از رشد بى‌رويهٔ و بى‌قاعدهٔ آنها، ارائه گرديده است تا بتوان به طرح و نقشه‌اى منطقى براى شهرها دست یافت، از جمله: شهر ستاره‌اي، شهر اقماري، شهر خطي، شهر گسترده و... .

شهرسازی نوین – انواع شکل ساخت شهر(۲): شبکه شهری حلقه‌اى
نحوه شکل گیری شهر به عوامل و شرایط گوناگونی وابسته است، هر کدام از این اشکال دارای ویژگی ها، قابلیت ها و همچنین ضعف ها می باشند. طرح های گوناگونی با توجه به توسعهٔ روز افزون شهرها و جلوگیرى از رشد بى‌رویهٔ و بى‌قاعدهٔ آنها، ارائه گردیده است تا بتوان به طرح و نقشه‌اى منطقى براى شهرها دست یافت. از جمله: شهر ستاره‌ای، شهر اقماری، شهر خطی، شهر گسترده و… . 

مدل شبکه شهری حلقه‌اى
دور تا دور بافت در طرح حلقه ای را گره‌هاى شهرى به‌وجود مى‌آورد و در امتداد خطوط اصلى حمل و نقل آن، فضاى شهرى گسترش مى‌يابد. فی الواقع، اين طرح توسعهٔ خطى شهر را يادآور مى‌شود که خطوط آن به‌جاى آنکه به‌صورت مستقيم ادامه يافته و از مرکز فاصله گيرند، به شکل دايره‌اى و به موازات مرکز شهر، حواشى ناحيهٔ مرکزى و بافت‌هاى اطراف آن را احاطه مى‌نمايد.

انواع شکل ساخت شهر(2): شبکه شهری حلقه‌اى
مدل شهری حلقوی

در اين طرح، با توجه به اينکه شبکه ارتباطى و فعاليت‌ها شکل حلقه‌اى يا زنجيره‌اى به خود مى‌گيرند، هيچ نقطه‌اى از شهر از نقطه ديگر نبايد فاصله زيادى داشته باشد، تا مشاغل و مراکز مختلف فعاليت‌هاى شهرى بتوانند در طول اين محيط دايره‌اى شکل به ايفاء نقش خود بپردازند.
بعضى از شهرهاى هلند براساس اين طرح پياده شده‌اند و شهرهائى نظير هارلم، آمستردام، و اترخت، تا حدى مطابق این طرح هستند. در اين طرح تمام مراکز موجود از طریق راه‌ها و جاده‌هاى منظم به هم متصل مى‌شوند. بدین ترتیب، فشردگى و تراکم در تمام زمينه‌ها، ميان مراکز فعال شهرى تقسيم و پخش مى‌گردد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=3276
  • نویسنده : محمدرضا خانه داری شاهوردی
  • ارسال توسط :
  • منبع : نوین شهرساز
  • 334 بازدید
  • 2 دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 2
  1. خیلی کامل و جامع توضیح دادین اینطوری تو خاطر میمونه 👌🏽👌🏽

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.