بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : یکشنبه, ۲ مهر , ۱۴۰۲ Sunday, 24 September , 2023

اخبار ویژه

مترو پرند در بلاتکلیفی؟ بذرپاش به شایعات درباره مسکن ۲۵ متری پایان داد تغییر “طرح ترافیک” در راه است قدمت ۲۰۰ ساله “تراموا” در کشورهای اروپایی/ ۱۱ مزیت بزرگ “تراموا” برای حل‌و‌نقل عمومی که تهران از آن محروم است! ورود اولین مترو باس به خطوط اتوبوسرانی تهران اولین تقاطع در همدان هوشمند شد سندروم تغییر مکرر بلای جان مدیریت شهری تهران قلعه و روستای ایزدخواست؛ میراث فراموش شده اصفهان، پیشرو در توسعه هوشمند شهری کشور اصفهان توان تبدیل شدن به برند ملی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی را دارد ساخت تراموا مزیت های زیادی برای مردم تهران دارد عملیات احداث تراموا در تهران از امروز آغاز می‌شود نقشه راه فضای سبز پایتخت تدوین می‌شود/ درختان خشک تهران باید جمع‌آوری شوند شبکه مترو تهران در آستانه افتتاح ۵ ایستگاه جدید نقشه راه «اینترنت اشیاء» در شهرداری تهران تهیه می‌شود آخرین وضعیت کارگران کارخانه زباله‌سوزی آرادکوه بعد از انفجار ایجاد ایستگاه ویژه آواربرداری در آتش‌نشانی تهران مسئله اصلی شهرهای امروزی ما مسکن است پیش‌بینی تخریب ۶۰ درصد ساختمان‌های کشور با زلزله ۷ ریشتری شهرسازی روی آب

2
مقاله فارسی

مدل مدیریت خلق مکان و مؤلفه‌های سازنده کیفیت در عرصه عمومی

  • کد خبر : 4052
  • 05 می 2020 - 21:26
مدل مدیریت خلق مکان و مؤلفه‌های سازنده کیفیت در عرصه عمومی
بازتعریف مفهوم کیفیت در عرصه عمومی و ارائه نگاهی نوین به مؤلفه‌های سازنده کیفیت در آن و چگونگی تحقق‌پذیری آن در قالب مدیریت مستمر طرح محور
در گذار از شهر مدرن به پسامدرن و تغییر قابل توجه از شهر اتومبیل مدار به شهر پیاده مدار تحولات اساسی در فضاهای شهری به‌وجود آمد. در این راستا مفهوم نوین عرصه عمومی با محتوایی متفاوت به ادبیات حقوق شهروندی افزوده شد. به طوری که کیفیت عرصه‌های عمومی نمود بلوغ جامعه مدنی شهرها قرار گرفت. دستاورد این تحولات نشان داد، ارتقاء بعد کالبدی و عملکردی با وجود آن‌که بسترساز مطلوبیت در عرصه عمومی است، لیکن جهت خلق مکان کافی نمی‌باشد. عرصه‌های عمومی محل تبلور مفاهیمی چون “قابلیت زیست”، “سرزندگی”، “حس مکان” و شکل‌گیری خاطرات جمعی، رویدادهای اجتماعی و تبادلات اجتماعی است. این مقاله درصدد است تا ضمن بازتعریف مفهوم کیفیت در عرصه عمومی نگاهی نوین به مؤلفه‌های سازنده کیفیت در آن ارائه نموده و به چگونگی تحقق‌پذیری آن در قالب مدیریت مستمر طرح محور بپردازد. نوشتار حاضر که مستخرج از پایان‌نامه می‌باشد، بخشی از دستاورد پژوهشی است که در مروری تطبیقی از نظرات متأخر در این زمینه و در تعامل با رویکردها و نمونه‌های موفق جهان شاخص‌سازی شده است. تجارب نشان داده‌اند که برای ارتقاء کیفیت عرصه‌های توجه به ابعاد یاد شده تنها در مرحله طراحی و مدیریت ابتدایی فضا کافی نیست. چرا که تجلی کیفیت در زمان و مکان متغیر است. تعادل بخشی به آن، نیازمند مدیریتی است که جای جای مکان عمومی چیدمان گونه‌های متفاوت فعالیت متناسب با خواص فیزیکی و بصری مکان بوده و مولد ارزش های متفاوتی از مفاهیم ادارکی مکان در طول زمان باشد. تنها با وجود مدیریت مستمر و طراحی محور در مراحل مختلف ایجاد، تغییر و قابل نگهداری است. به‌طوری‌که حفظ و ارتقاء کیفیت های عرصه های عمومی در ابعاد مختلف تنها در این محتوا محقق می شود. فایل کامل این مقاله به صورت رایگان قابل دانلود است. 

به کانال تلگرام نوین شهرساز بپیوندید
لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=4052

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.