بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

0
مجله

مجله دانش شهر شماره ۲۰

  • کد خبر : 4312
  • 07 می 2020 - 17:42
مجله دانش شهر شماره ۲۰
در این شماره از ماهنامه دانش شهر مقاله ای با عنوان مطالعه وضعيت ازدواج در مناطق بيست و دوگانه شهر تهران به چاپ رسیده است که در این بخش به صورت رایگان قابل دریافت می باشد.

مجله دانش شهر از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر می شود. دوره انتشار این مجله به صورت ماهنامه بوده و موضوع اصلی آن، دیپلماسی شهری و روابط بین الملل است. در این قسمت می توانید شماره ۲۰ مجله دانش شهر را به صورت رایگان دریافت کنید.

مجله دانش شهر، شماره ۲۰، آذرماه ۱۳۸۹

خانواده يکی از مهم ترين نهادهای جامعه بشری است که طی چند دهه گذشته در شکل و معنای آن، تغييراتی رخ داده است. يکی از اين تغييرات، بالا رفتن سنّ ازدواج و کاهش تعـداد آن اسـت که می تواند پيامدهای بسياری را برای فرد، خانواده و جامعه به وجود آورد. در این گزارش به مطالعه وضعیت ازدواج در شهر تهران پرداخته می شود. آمارها نشان می دهد ازدواج نسبت به جمعيت و طلاق به شدت در حال کاهش مي باشد. بعلاوه درصد افراد ازدواج کرده ی ۱۵-۱۹ ساله مرد از ۶٫۳ درصد در سال ۱۳۳۵ به ۲٫۶ در سال ۱۳۷۵ کاهش يافته است.
در جریان نوسازی، بسياری از کارکردهای قديمی خانواده، حذف و یا به سازمان ها و نهادهای ديگر واگذار گردید. این فرایند تاثیر بسیاری بر حوزه ازدواج گذاشت و موجبات تاخیر و کاهش در تعداد آن را در تمامی کشورها و از جمله ایران به دنبال داشت که شده است که پیامدهای خاصّ خود را دارد. بعبارتی زمانیکه افزايش سنّ ازدواج و کاهش نرخ آن، تنها ناشي از عوامل ساختاری و نه تغيير نگرش ها باشد، ممکن است به تغيير الگوی جنسی خارج از قاعده ختم شود. اما اگر اين عوامل موجب تغيير نگرش ها و ارزش ها در حوزه ازدواج شود، ممکن است منجر به شکل گیری صورت هاي ديگری از زندگي مشترک شود. یافته ها حاکیست سن ازدواج در ایران همچون کشورهای دیگر در حال افزایش می باشد، البته این افزایش در زنان بیشتر از مردان است. به علاوه بیشترین درصد زنان ازدواج نکرده در مناطق شهری تهران مربوط به مناطق ۲ و ۳ بوده و منطقه ۸ و ۱۱ کمترین تعداد را دارا می باشند. همچنین بیشترین نسبت مرد ازدواج نکرده مربوط به منطقه ۱۲ و کمترین تعداد به منطقه ۲۲ مربوط است.
دراین گزارش سعی شده سه مشکل اساسی گسترش نقش دولت و نهادهاي عمومی در حوزه زندگي خصوصی (عقلانی شدن امر خصوصی، کاهش کارکرد و قدرت خانواده و نیز رابطه ازدواج با مديريت شهری) مورد بررسی قرار گیرد. بعلاوه، عوارض این مشکلات، ضرورت ها و الزاماتی را برای مدیریت شهری، به ویژه شهرداری ها ایجاب می کند که در پایان گزارش به آن پرداخته ایم.  

Èå ˜ÇäÇá ÊáÑÇã äæíä ÔåÑÓÇÒ ÈíæäÏíÏ
لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=4312

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.