بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

1
یادداشت علمی

مفهوم پس آیند، تخریب و بنا،پراکندگی و چشم انداز در جغرافیا

  • کد خبر : 5242
  • 13 می 2020 - 13:32
مفهوم پس آیند، تخریب و بنا،پراکندگی و چشم انداز در جغرافیا
مفاهیم متعددی در علم جغرافیا وجود دارد که به اختصار چند مورد را بیان کرده ایم

چند مفهوم مهم در جغرافیا

  1. مفهوم پس آیند در جغرافیا: یعنی به صورت سلسله وار ابتدا موقع ریاضی، آب و هوای خاصی را به وجود می آورد و سپس آب وهوای به وجود آمده زندگی حیوانی جدیدی را شکل می دهد.در انتها هر دوی این عوامل طبیعی حیات انسانی را خلق می کند .(سلسله مراتبی)
  2. مفهوم تخریب و بنا: انسان و طبیعت دو عامل فرسایش و دگرگونی طبیعت به شمار می آیند.
  3. مفهوم پراکندگی: از عوامل که مورد توجه دانش جغرافیا است، می توان به:( پراکندگی عوامل طبیعی و محیط دست ساز انسان اشاره کرد.)

چشم انداز

چشم انداز ها مفاهیم سه بعدی هستند.در علم جغرافیا چشم انداز همواره با عامل فرهنگی گره می خورد. در مطالعه چشم انداز باید به صورت کلی نگری به پدیده ها نگاه کرد.

عامل فرهنگ + زمان + بستر محیط طبیعی= چشم انداز فرهنگی

در برخورد با چشم انداز ها غالبا دوروش زیر را به کار می برند،که عبارتند از:

  • مورفولوژی تکوینی: تاکید بر صورت و شکل ظاهری چشم انداز است.
  • روش تسلط شخصی: زیباترین محیط چشم اندازی توسط نقاشان و عکاسان تجسم شده یا به تصویر کشیده می شود.در این روش رونشناسی شخصی عامل مهمی به شمار می رود. جغرافیای چشم انداز روی سه موضوعی اساسی تاکید دارد، این سه موضوع عبارتند از:
  1. مشاهده کردن
  2. اندیشیدن
  3. تشریح کردن

مفهوم چشم انداز از مکتب جغرافیایی آلمان است، که برای اولین بار در سال ۱۹۲۵ کارل ساور (جغرافیدان

آمریکایی) آن را وارد ادبیات جغرافیایی کرد.

*نکته:یک تعریف خاص از چشم انداز: یک چشمانداز، فضایی است از اشکال طبیعی و فرهنگی که آثار انسانی را در محیط خود و در طول زمان نشان میدهد.

در چشم انداز های جغرافیایی روابط متقابل بین انسان و طبیعت کاملا مشهود است. یعنی چشم انداز های جغرافیایی را انسان و طبیعت بایکدیگر خلق می کنند.(به طور مثال: بالای یک کوه ایستاده ایم و به دور دست خیره می شویم ، منظره هایی که چشم ما می بیند شامل :کوه ، دشت ، رودخانه ، بوته زار و درخت ، جاده ، مزرعه ، روستا و…)

در مطالعات جغرافیایی، چشم اندازهای فرهنگی تا حدودی با ارزشترین وسیله تحقیقات به شمار می آیند، زیرا این قبیل چشم اندازها می توانند مکان های مختلف جغرافیایی را از یکدیگر کاملاً مشخص و متمایز سازند و نوع بهره برداری جوامع بشری را از محیط های طبیعی هر چند در مقیاس محلی، نشان دهند.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=5242

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.