بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

0
در نشست تخصصی پویش شهروندی «آرزوهای تهران» مطرح شد:

توسعه فضاهای عمومی، نخستین آرزوی پایتخت‌نشینان

  • کد خبر : 8109
  • 13 ژوئن 2020 - 17:44
توسعه فضاهای عمومی، نخستین آرزوی پایتخت‌نشینان
نخستین مطالعات متخصصان پویش شهروندی «آرزوهای تهران» نشان می دهد، توسعه فضاهای عمومی در زمره آرزوهای اولویت دار پایتخت نشینان قرار دارد.

نوین شهرسازنخستین مطالعات متخصصان پویش شهروندی «آرزوهای تهران» نشان می دهد، توسعه فضاهای عمومی در زمره آرزوهای اولویت دار پایتخت نشینان قرار دارد. عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در نشست تخصصی پویش شهروندی آرزوهای تهران گفت: بی اعتمادی شهروندان نسبت به مدیریت شهری مهمترین مساله ای بود که باعث راه اندازی پویش مردمی آرزوهای تهران شد.در طول سال های اخیر تلاش های زیادی برای از بین بردن این شکاف بی اعتمادی شد، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم مشارکت شهروندان در بیان درخواست هایی که از شهرداری برای داشتن محله قابل سکونت دارند، درقالب یک پویش مردمی می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

زهرا نژاد بهرام با اشاره به بحران بی اعتمادی مردم نسبت به عملکرد سازمان های دولتی و عمومی افزود: طبق آخرین نظرسنجی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به نگرش ها و ارزش های ایرانیان در خصوص اعتماد به عملکرد دولت و سازمان های عمومی انجام شده، شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران در رأس نهادهایی بوده که شهروندان نسبت به آن بی اعتماد بوده اند و همین موضوع به خوبی نشان می دهد که دغدغه و نگرانی مجموعه مدیریت شهری برای جلب اعتماد مردم در اداره صحیح و درست شهر تهران چقدر زیاد است.

وی ادامه داد: بر همین اساس هر طرحی که در سطح شهر تهران می خواهد به مرحله اجرا برسد باید مبتنی بر اعتماد متقابل شهروندان و مدیریت شهری انجام شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ایده راه اندازی پویش مردمی آرزوهای تهران برای از بین بردن شکاف بی اعتمادی تهرانی ها نسبت به عملکرد مدیریت شهری ایده پردازی و اجرایی شد، بیان کرد: ایده این پویش ازسال ۹۷ مطرح و در سال گذشته نیز دبیرخانه آن راه اندازی و اجرایی شد. همچنین از سال ۹۸ اقدامات آزمایشی این کمپین مردمی در منطقه۶ با توجه به ویژگی هایی که در این محدوده وجود داشت در دو محله امیر آباد و یوسف آباد انجام شد.

به گفته نژاد بهرام،  شهروندان ساکن در این دو محله از طریق سایت “تهران من” توانستند آرزوهای خود را مطرح کنند و در نهایت نیز شهرداری منطقه ۶ توانست درخواست های شهروندان را در این دو محله رسیدگی و طرح هایی را اجرا کنند. این اقدام باعث شد تا شهروندان شاهد تحقق آرزوهای خود باشند.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این اقدام توانست تا حدی بی اعتمادی که بین مردم و مدیریت شهری وجود داشت را کاهش دهد، یادآور شد: مساله دیگری که در این میان وجود دارد، نبود حس همکاری مشترک بین سازمان های زیر مجموعه شهرداری تهران است. متاسفانه در شهرداری رفتار فعالیت سازمان ها به صورت جزیره ای است که هر بخش برای خودکار می کند و از بیرون نمی توان پیوستگی بین این نهادها را به صورت مشترک مشاهده کرد.

نژاد بهرام با اشاره به اینکه این عملکرد سازمانی نمی تواند اجرای اهداف مشترک را بین سازمانهای زیر مجموعه شهرداری تهران به خوبی نشان دهد، تاکید کرد: در واقع در این سبک مدیریتی، تعلقات سازمانی بر تعلقات شهری برتری گرفته و مأموریت کلان مدیریت شهری در پس مأموریت های سازمانی پنهان شده است.

وی با بیان اینکه پویش مردمی “آرزوهای تهران” فرصتی بود تا بخشی از سازمان های مدیریت شهری بتوانند در کنار یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند، گفت: در این راستا مجموعه هایی مانند مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، معاونت اجتماعی و فرهنگی، شورای شهر و شهرداری منطقه ۶ پایتخت همکاری مشترک داشتند.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، تمامی این سازمان ها در صدد این بودند تا بتوانند در کنار یکدیگر برای تحقق یک هدف مشترک کار کنند.  این در حالی بود که تا قبل از این پروژه هیچ سازمانی نمی دانست که می تواند با هم فضای مشترک همکاری را تجربه کنند، یا خیر.

بر اساس گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران، وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه با شروع فعالیت پویش “آرزوهای تهران” مبانی علمی تداوم آن نیز تدوین و تهیه شد، ادامه داد: اعتقاد داشتیم با تکمیل مبانی علمی این پویش اگر در جایی دچار چالش شویم، می توانیم بر مبنای مطالعات علمی و تخصصی آن را برطرف کنیم. در همین راستا دو پروژه در حوزه شهرسازی و معماری از میان آرزوهای شهروندان استخراج شد که در  بعد نظری با حضور پژوهشگرانی مانند دکتر جهانی و خانم دکتر شمس مبانی علمی آن ظرف مدت ۴ ماه استخراج و جمع بندی شد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=8109

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.