بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

0
مجله

مجله دانش شهر شماره ۳۰

  • کد خبر : 9819
  • 13 دسامبر 2020 - 16:13
مجله دانش شهر شماره ۳۰
در شماره 30 از ماهنامه دانش شهر مقاله ای با عنوان جایگزینی مینی بوسهای فرسوده شهر تهران ،چالش ها و راهکارها به چاپ رسیده است.

مجله دانش شهر از سال ۱۳۸۸ شروع به کار کرده و توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منتشر می شود. دوره انتشار این مجله به صورت ماهنامه بوده و موضوع اصلی آن، دیپلماسی شهری و روابط بین الملل است.

سایت این مجله عبارت است از  :http://rpc.tehran.i

فایل شماره ۳۰  از مجله دانش شهر را می توانید به صورت رایگان از طریق لینک زیر از سایت نوین شهرساز دانلود نمایید.
 
مجله دانش شهر، شماره ۳۰ – اسفند ۱۳۸۹

مقولۀ از رده خارج­کردن و بازیافت خودروهای فرسوده چند سالی است که در کشور ما مطرح شده است. قوانین و مصوبات مربوطه نیز در این زمینه به تصویب رسیده امّا تا­کنون اقدام مؤثّری در این راستا صورت نگرفته است. مینی بوس­های فرسوده به­ علت فرسودگی، ایجاد آلاینده­های گوناگون و هزینه ­های اجتماعی و زیست ­محیطی که ایجاد می­کنند هزینه­ های سنگین­تری نسبت به منافعشان ایجاد میکنند که به همین علت پسماند تلقّی شده و از رده خارج کردن آنها براساس بند (ب) ماده ۶۲ قانون برنامه چهارم توسعه­ ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی از وظایف دولت می­باشد که تا به امروز دستورالعمل های بسیاری در این مورد پیشنهاد شده ولی اقدام اساسی در این باره صورت نگرفته است. در این مقاله به بررسی معضل موجود پرداخته و با تحقیقات انجام شده از طریق مصاحبه با عوامل اجرایی و مطالعات پیمایشی در حوزه مسافران و رانند­گان این نتیجه حاصل شد که قریب به ۹۰% مینی­ بوس­های شرکت واحد شهر تهران فرسوده ­بوده و هزینه های ناشی از آنها سنگین است لذا این خودروها هزینه بیشتری نسبت به منافع خود دارند . بنابراین باید از رده خارج و مورد مدیریت جدی قرار گیرند .  در ادامه راهکارهایی برای تسریع بخشیدن به این امر ارائه گردیده است.

شایان ذکر است  که ­باید اشتغال افراد، بویژه شاغلین در مینی­ بوسرانی محترم و ارزشمند شمرده شده و مطالبات ایشان در صورت بازیافت مینی ­بوسها تأمین گردد. نکتۀ قابل تأمّل نیز این است که از دیدگاه اکثریت پاسخگویان ،شهرداری تهران مسئول این امر شناخته شده و حال آنکه مسئولیت اینکار طبق قانون برعهده دولت است.

کلیدواژه ها: پسماند، مینی ­بوس، هزینه ­های مستقیم، هزینه ­های غیرمستقیم (زیست محیطی و اجتماعی)، بازیافت

موضوع: مدیریت شهری

نویسندگان: سلماز چاهي ، سيد محمد مجابي ،سعيد متصدي ، بهروز نوروزي ، امير روحي ، يوسف رشيدی

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=9819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.