بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

1

اعمال حد نصاب نمره مصاحبه دکتری در سال ۱۴۰۲

  • کد خبر : 11078
  • 03 ژوئن 2023 - 18:21
اعمال حد نصاب نمره مصاحبه دکتری در سال ۱۴۰۲
جهت پذیرش داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۲ حد نصاب نمره مرحله دوم لحاظ خواهد شد.

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری، همه داوطلبان لازم است جهت پذیرش در این مقطع تحصیلی در مصاحبه دکتری شرکت کنند. کسانی که در مصاحبه شرکت نکنند، از گزینش نهایی حذف خواهند شد.

برگزاری حضوری مصاحبه ها دکتری ۱۴۰۲

مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون) دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت حضوری انجام خواهد شد.

دانشگاه ها و مؤسسات مجری مقطع دکتری چگونگی تشکیل پرونده داوطلبان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی را از طریق درگاه اطلاع رسانی خود به داوطلبان اعلام خواهند کرد.

دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از داوطلبان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌گردد.

مصاحبه دکتری تنها یک بار برگزار می‌شود

مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در مؤسسه برای هر داوطلب صرفاً یک بار انجام می شود و عدم مراجعه داوطلبان در مرحله دوم آزمون، به منزله انصراف آنان تلقی شده و برگزاری مجدد مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) برای آن دسته از داوطلبان که در این مرحله شرکت ننموده اند، امکان پذیر نخواهد بود.

اعمال حد نصاب مصاحبه برای قبولی دکتری ۱۴۰۲

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و همچنین طرح واره (در رشته محل های پژوهش محور) می باشد، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال نماید. 

داستان حدنصاب مرحله دوم آزمون دکتری چیست؟

طی سال‌های اخیر، علیرغم مخالفت‌ها و اعتراضات داوطلبان، حد نصاب نمره مصاحبه برای قبولی دکتری لحاظ می‌شود.

اعمال حد نصاب نمره قبولی دکتری بدین صورت است که اگر داوطلبی نمره حدنصاب مصاحبه دکتری مدنظر دانشگاهی را کسب نکند، حتی اگر به لحاظ میانگین نمره آزمون کتبی و مصاحبه بالاتر از همه رقبا باشد، باز هم در آن رشته‌محل پذیرش نمی‌شود. به عنوان مثال، یک دانشگاه ممکن است حداقل نمره مصاحبه را ۲۵ در نظر گرفته باشد. در این حالت اگر شما نمره ۲۴ را در مصاحبه کسب کنید، حتی اگر رتبه ۱ آزمون کتبی دکتری هم باشید، باز هم شانسی برای قبولی در آن دانشگاه نخواهید داشت.

بدین صورت عملاً تاثیر نمره آزمون کتبی در قبولی دکتری برای این دسته از داوطلبان از بین می‌رود و دست دانشگاه‌ها برای رد قطعی داوطلبان باز خواهد بود.

در آزمون دکتری ۹۸ این حدنصاب لحاظ شد و بسیاری از داوطلبان به علت اعمال آن، از قبولی بازماندند.

حذف حد نصاب مصاحبه دکتری در کنکور ۹۹

در شیوه نامه اجرایی آزمون دکتری ۹۹، صفحه ۵، بند ۱۰ گفته شده بود که:

بر اساس مصوبه سیزدهمین جلسه تاریخ ۹۸/۹/۳۰ شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی حدنصاب نمره مرحله دوم (مرحله مصاحبه) در آزمون مذکور حذف شده است و مؤسسات مجاز به اعلام حدنصاب مرحله دوم برای آزمون نیستند.

بر همین اساس، در آزمون دکتری ۹۹، حدنصاب نمره مصاحبه دکترا اعمال نشد.

بازگشت حد نصاب نمره مصاحبه کنکور دکترا از سال ۱۴۰۰

بنا بر اعلام سازمان سنجش، بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۷ مورخ ۶ آبان ۱۳۹۹ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و هم چنین طرح‌واره (در رشته محل‌های پژوهش محور) است، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال کند.

بر اساس همین مصوبه، در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حد نصاب نمره مصاحبه دکتری اعمال شد.

حدنصاب مصاحبه دکتری چگونه در آزمون دکتری ۱۴۰۲ اعمال می‌شود؟

بر اساس دفترچه انتخاب رشته دکتری، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می توانند برای نمره مرحله دوم آزمون که شامل مجموع نمرات سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و همچنین طرح واره (در رشته محل های پژوهش محور) می باشد، حدنصاب نمره برای هر کد رشته محل تعیین کنند و سازمان سنجش آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال نماید. بنابراین، در سال ۱۴۰۲ نیز حد نصاب مرحله دوم ازمون دکتری اعمال خواهد شد.

در نظر گرفتن حدنصاب مرحله دوم در کنکور دکتری چه اثری بر انتخاب رشته دارد؟

در نظر گرفتن حداقل نمره مصاحبه بدین معناست که اگر موفق به کسب نمره مدنظر دانشگاه‌ها از مرحله دوم نشوید، حتی در صورتی که رتبه ۱ آزمون باشید هم ممکن است پذیرش نشوید. بنابراین، در هنگام انتخاب رشته دکتری، رشته‌محل‌های متنوعی انتخاب کنید تا شانس قبولی را از دست ندهید.

حد نصاب نمره مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد چند است؟

دانشگاه آزاد برای مرحله دوم پذیرش دکتری نمره حد نصاب تعیین نمی‌کند.

اما برای دعوت به مصاحبه، حد نصاب تراز در نظر می‌گیرد که این عدد برای رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف بر اساس ظرفیتشان، تعداد داوطلبان و … متفاوت است؛ به نحوی که در برخی رشته‌محل‌ها ممکن است حد نصاب دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد یک باشد؛ بدین معنا که هر داوطلبی که آن رشته‌محل را انتخاب کرده، شانس حضور در مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد را دارد.

راحت ترین رشته برای قبولی در دکتری چیست؟

راحت ترین رشته در دوره دکتری برای هر فرد متفاوت است؛ طبیعتا اولین گزینه و بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، رشته فرد در مقاطع تحصیلی گذشته بخصوص مقطع کارشناسی ارشد است. چرا که علاوه بر داشتن سطح دانش مناسب که پس از سال‌ها تحصیل در این رشته به دست آمده، پژوهش در این زمینه نیز برگ برنده دیگری است که در مصاحبه به کمک داوطلب خواهد آمد.

امتیازات مصاحبه دکتری چگونه محاسبه می‌شود؟

معمولا دانشگاه ها جداول امتیازدهی خودشان را برای مصاحبه دارند.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=11078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.