بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

0

حفظ بافت تاریخی شیراز؛ بازسازی یا باز زنده سازی

  • کد خبر : 11233
  • 13 ژوئن 2023 - 18:21
حفظ بافت تاریخی شیراز؛ بازسازی یا باز زنده سازی
میتوان رویکرد باززنده سازی را برای حفظ بافت تاریخی شیراز در نظر گرفت؛ رویکردی که با استفاده از تئوری جهانی چشمان ناظر خانم جین جیکوبز به واقعیتی بی بدیل تبدیل شود.
گزارش اختصاصی نوین شهرساز- الناز زارع: در لغت نامه شهرسازی باز سازی به معنای تخریب و ساخت مجدد بناست و باززنده سازی به معنای ترمیم و احیای مجدد بافت می باشد. این مفاهیم در لابلای اصطلاحات عامیانه و حتی گاهاً از سوی مدیران شهری نیز به شکلی صحیحی به کار نمی رود و اکنون در پرداختن به موضوع حفظ بافت تاریخی شیراز ضرورت دارد به شکل دقیقی آن را معنا کرد . تخریب بافت تاریخی شیراز، بافتی با قدمت بیش از چند قرن که امروزه بدلیل برخی بی توجهی ها دچار اضمحلال شکلی و در نتیجه ناامنی های محیطی شده است و همین امر موجب شده مدیران شهری به بهانه بازسازی دست به تخریب این محیط ها بزنند. در واقع فارغ از تمام مسائل و راهبردهای های نچندان خوشایند برای حفظ این بافت ها میتوان رویکرد باززنده سازی را در نظر گرفت؛ رویکردی که با استفاده از تئوری جهانی چشمان ناظر خانم جین جیکوبز به واقعیتی بی بدیل تبدیل شود. چشمان ناظر خیابان، تئوری تعریف شده در قرن ۱۹ و قابل استفاده در قرن بیست و یکم، جین جیکوبز معتقد است که خیابان شهری بایستی واجد سه کیفیت اساسی باشد: ۱- تمایز صریح میان فضاهای عمومی و خصوصی خیابان ۲- نظارت اجتماعی در خیابان به واسطه‌ حضور بناهای مجاور خیابان ۳- پیاده رو های سرزنده و جذاب در جهت افزایش تعداد چشمان حاضر در خیابان (ستایشگر پیاده روها). بر اساس این تئوری میتوان در بافت تاریخی شیراز فضایی که اکنون نابسامان گشته، ساماندهی ایجاد کرد.
 
فضاهای پرت و مخروبه، زمین های بایر و موات به عنوان زمین های بکری هستند که آمادگی تغییر و تحولات مثبت را دارند، فضاهایی که میتوانند تبدیل به فضاهای نشیمن و مکث، فضاهای فرهنگی و ورزشی شوند. در این میان سازه هایی وجود دارند که فارغ از ارزش تاریخی، میتوان آنهارا باززنده سازی کرد، در واقع باززنده سازی همان احیا بافت به جای تخریب است. احیایی که هویت بافت را حفظ و حس تعلق خاطر را در بافت نگه میدارد، حسی که موجب میشود ساکنین اصلی برای حفظ خاطرات خود در بافت بمانند و برای بهسازی آن تلاش کنند. از این رو ضرورت دارد مدیران شهری شیراز با در نظر داشتن گزاره های تخصصی دست به احیای بافت های تاریخی شهر بزنند.
 
لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=11233

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.