بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

0

رتبه دوم خراسان رضوی در بازآفرینی بافت‌های فرسوده

  • کد خبر : 11427
  • 22 ژوئن 2023 - 13:02
رتبه دوم خراسان رضوی در بازآفرینی بافت‌های فرسوده
ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی در حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده رتبه دوم را به خود اختصاص داده است‌، گفت: پیش‌بینی این است که بیش از ۲۰ هزار واحد در بافت فرسوده فقط نوسازی داشته باشیم.

سمانه نصراللهی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده خراسان رضوی اظهارکرد: شرکت بازآفرینی بافت‌های فرسوده برای جذب رضایت متقاضیان برای نوسازی در بافت فرسوده، بسته‌های جامع تشویقی در حوزه تسهیلات مالی ارزان قیمت، تخفیفات شهرداری، زمین‌های معوق، کاهش زمان صدور پروانه‌ها، معافیت و کاهش هزینه‌های مالیاتی و بیمه‌ای در جهت تسریع در روند نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های ناکارآمد ارائه کرده است.

وی با تاکید بر انعقاد بالغ بر ۳۰۰۰ قرارداد برای بازسازی بافت‌های فرسوده از ابتدای دولت سیزدهم افزود: بسته‌های تشویقی که توسط شورای عالی معماری در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد در ۴ بسته تقسیم‌بندی شده است.

نصراللهی بیان کرد: اگر یک قطعه رها شده در بافت وجود داشته باشد و قابل تجمیع نباشد اما اطرافش ساخته شده باشد عملا این قطعه می‌تواند مجوز پروانه بگیرد حتی اگر زیر حد نصاب تفکیک باشد. همچنین برای نوسازی برای قطعات ۵۰ متر هم پروانه صادر می‌شود. چنانچه مردم با مشکلی در این زمینه مواجه شوند، می‌توانند به اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کنند و این اداره پیگیری‌های لازم را انجام و موضوع را رصد و پایش خواهد کرد.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰۰۰ نفر برای بازسازی بافت‌های فرسوده معرفی شده‌اند که از این رقم با ۳۰۰۰ نفر قرار داد منعقد شده است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: برای اطلاع از میزان نوسازی بافت‌های فرسوده و بررسی وضعیت پروژه‌های نوسازی شده در مناطق هدف سامانه‌ای به نام ستاد ملی بازآفرینی شهری تهیه شده که شهرداری موظف است عملکرد تعداد پروانه پروژه‌های انجام شده را ثبت کرده و اداره کل راه و شهرسازی موظف است به عنوان دبیر بازآفرینی استان آن‌ها را رصد، پایش و در نهایت تایید کند و به مقام بالاتر گزارش دهد.

نصراللهی عنوان کرد: سهم نوسازی استان برای  نوسازی بافت‌های فرسوده ۵۶ هزار و ۲۳۶ واحد مسکونی طی ۴ سال در دستور کار قرار گرفته که با تلاش فراوان ۴۴ شهرداری آخرین صدور پروانه‌ها در بافت را در قالب نهضت ملی در سامانه ثبت کردند. در سال حدود ۲۵ هزار و ۷۱۵ واحد ساخت در استان در حال انجام که آغاز ساخت ۱۹ هزار واحد در دولت سیزدهم شروع شده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی این است که بیش از ۲۰ هزار واحد در بافت فرسوده فقط نوسازی داشته باشیم. همچنین خراسان رضوی در حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده رتبه دوم را به خود اختصاص داده است‌. از جمله ملزومات بافت‌های فرسوده، آگاهی‌سازی مردم یعنی مالکین و انبوه سازان است.

وی افزود: بافت ناکارآمدی ۵۱ شهر به تصویب کمیسیون ماده ۵ و کارگروه امور زیربنایی و نهایتا شورای برنامه‌ریزی توسعه استان رسیده که برای این تعداد حدود ۵۵۹۴ هکتار بافت ناکارآمد شهری و ۴۳۷۴ هکتار سکونت‌های غیر رسمی در چهار شهر مشهد، نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه تصویب شده است.

نصراللهی به تنظیم تفاهم‌نامه بین اداره کل راه و شهرسازی با ۳۴ شهرداری در جهت در اختیار قرار دادن پروانه رایگان برای بافت‌های فرسوده در مقابل یک سری تسهیلات اشاره و عنوان کرد: مالکین به بیمه تامین اجتماعی معرفی می‌شوند که این بیمه به طور ناگهانی یک افزایش سقف دارد. طبق قانون، ۳۶ ماه تخصیص بیمه وجود دارد. همچنین از بدو تشکیل پرونده بیمه تخصیص داده می‌شود و با واریز اولین حق قسط تامین اجتماعی تاییدیه خود را به شهرداری انتقال داده و شهرداری پروانه صادر کند.

وی با تاکید بر تفاهم‌نامه در جهت تخفیفات نظام مهندسی گفت: در بافت‌های نظام مهندسی عملا ۵۰ درصد تخفیف وجود دارد آن ۵۰ درصد دیگر از مالکین اخذ می‌شود.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=11427

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.