بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : چهارشنبه, ۹ اسفند , ۱۴۰۲ Wednesday, 28 February , 2024

اخبار ویژه

سرمایه‌گذاری جهت تولید خودروی برقی در همدان جریمه در انتظار نامزدهای انتخاباتی برای تخلفات تبلیغات کاهش ۴۰ درصدی درخواست صدور پروانه‌های ساختمانی در مشهد پروژه‌های ساختمانی غیرفعال و رهاشده به صورت برخط پایش می‌شوند بهای پایه طرح ترافیک ۷۵ هزار تومان می‌شود/ عوارض ۳۵ درصدی برای مجوز احداث آنتن‌ و دکل‌ها فعالیت اتوبوس‌های منتهی به بازار و مراکز خرید تا ساعت ۲۳ کمتر از دوسال تا راه‌اندازی پروژه بزرگ‌ترین شهربازی تهران تکمیل سه سازه پارکینگ در تهران تا تابستان ۱۴۰۳ تامین زمین برای احداث نخستین اورژانس بازار تهران گره‌گشایی از تهران با بودجه ۱۴۰۳/ شهروندان منتظر اتفاقات خوب حمل و نقلی باشند استفاده از کودکان در مدیریت پسماند ممنوع است آخرین وضعیت درختان پادگان ۰۶ دستفروشی، قانونی شد؟ استخدام حدود ۵ هزار زباله‌گرد با حقوق ماهیانه ۱۵ میلیون تومان رونمایی از ۳۱ نماد استان‌های کشور در پایتخت بودجه ۶۶۷۰ میلیاردی شهرداری ارومیه تصویب شد تعرفه پارک حاشیه‌ای در شهرکرد اعلام شد ممنوعیت صدور مجوز حفاری در شهرکرد از ۱۵ اسفندماه فرآیند قراردادهای شهرداری تهران تسهیل می‌شود/ تسریع عملیات زیرساختی حوزه حمل و نقل عمومی با همکاری اداره کل امور مالی شهرداری تهران بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در شورا

0

بحرانی‌ترین بافت فرسوده در تهران و خراسان رضوی

  • کد خبر : 11561
  • 27 ژوئن 2023 - 10:07
بحرانی‌ترین بافت فرسوده در تهران و خراسان رضوی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحرانی‌ترین استان‌ها در موضوع بافت فرسوده خراسان رضوی و تهران هستند که بیشترین آمار واحد‌های ناپایدار را دارند، گفت: در مدل مشارکت، مالک هیچ هزینه‌ای بابت نوسازی پرداخت نمی‌کند و با هزینه‌ای تقریبا صفر می‌تواند واحد خود را نوسازی کند.

محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بحرانی‌ترین استان‌ها در موضوع بافت فرسوده خراسان رضوی و تهران هستند که بیشترین آمار واحد‌های ناپایدار را دارند، اظهار داشت: برای نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی این بافت‌ها، دولت زمینی در این بافت‌ها ندارد از اینرو به دنبال تامین زمین هم در بافت فرسوده نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که با همکاری شهرداری بستری را فراهم کنیم که مردم (مالکان بافت فرسوده) با سازندگان بخش خصوصی مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: می‌دانیم که مالک واحد‌های فرسوده هم به تنهایی توان نوسازی را ندارند چراکه با ارائه تسهیلات هم، توان پرداخت اقساط آن را ندارند، اما مدل را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که اگر مالک بافت فرسوده هیچ توان و منابعی برای نوسازی نداشته باشد، می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی واحد خود را نوسازی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در ابتدا این پیشنهاد به مالک داده می‌شود که خودش با استقاده از تسهیلات و سایر مشوق‌ها نسبت به نوسازی اقدام کند. اما در مدل مشارکت، مالک هیچ هزینه‌ای بابت نوسازی پرداخت نمی‌کند و با هزینه‌ای تقریبا صفر می‌تواند واحد خود را نوسازی کند و تنها آورده مالک زمین وی است.

وی گفت: بنابراین در نوسازی بافت، نه تنها مالک هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند بلکه واحدی برای مالک تامین می‌شود که در دوره نوسازی، در آن واحد مستقر شود و اسکان داشته باشد. از سوی دیگر از آنجایی که سرمایه بخش خصوصی در ساخت درگیر می‌شود، بخش خصوصی در تلاش است که مدت زمان ساخت را به حداقل برساند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: البته باید توجه داشت دغدغه سازندگان هم سود است و می‌گویند چرا در پروژه نوسازی بافت فرسوده با سود ۱۰ درصدی ورود کنند، در حالی که می‌توانند در پروژه‌های زعفرانیه سود ۱۱۰ درصدی داشته باشند؛ بنابراین برای اینکه سازندگان را راضی کنیم و مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم، از جمله اینکه صدور پروانه ساخت برای سازندگان بخش خصوصی رایگان خواهد بود یا حداقل ۵۰ درصد آن به صورت قانونی رایگان است که اگر شهرداری این قانون را به اجرا نرساند، دستگاه‌های نظارتی و دادستان می‌توانند به این موضوع ورود کنند و یقه شهرداری را بگیرند. همچنین از دیگر مشوق‌ها این است که وام بدون سپرده‌گذاری و بدون خرید اوراق در اختیار سازنده قرار می‌دهیم.

آیینی افزود: سال گذشته بخشی از وام یعنی ۱۵۰ میلیون تومان آن با نرخ سود صفر درصدی بوده و مابقی تسهیلات هم ۱۲ درصد بوده‌است. در کنار امتیاز پارکینگ و درب پارکینگ اضافه به آن پروژه داده می‌شود و این امکان داد می‌شود که طبقه همکف تجاری شود و سطح اشغال بیشتری به آن پروژه قائل می‌شویم. به طور کلی هر امتیاز و مشوقی که سازنده را راضی کند تا در پروژه بافت فرسوده حضور داشته باشد را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مجموع مشوق‌ها می‌تواند جریان ساخت و نوسازی را در بافت فرسوده شتاب دهد و مجموع بسته‌های تشویقی از جمله بسته اداری (پروانه‌ها و عوارض)، بسته مالی (تسهیلات) و بسته شهرسازی (تراکم‌ها) ترکیبی ایجاد می‌کنند که انگیزه سازنده بخش خصوصی را بالا ببرند و به طور مدام بسته تشویقی را کاملتر می‌کنیم و اخیرا زمین معوض را به آن اضافه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: معتقدم می‌توان مردم را به جای خانه‌دار کردن در پردیس و پرند در قالب طرح نهضت ملی مسکن، آن‌ها را در بافت فرسوده که مجهز به امکانات شهری و فرهنگ و هویت وجود دارد، خانه‌دار کرد و این موضوع تنها با تقبل نصف سود بانکی از سوی دولت به اجرا می‌شود و محقق خواهد شد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=11561

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.