بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳ Saturday, 27 July , 2024

اخبار ویژه

بافت تاریخی تهران؛ قربانی توسعه‌های نافرجام «روایت دوم» ادامه تخریب بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه فعالیت «دوچرخه‌های اشتراکی» در شهرداری تهران جانمایی ایستگاه‌های شارژ اتوبوس و تاکسی برقی با کمک سامانه اطلاعات مکانی آخرین وضعیت پایه پل میرداماد تهران محل آرامستان جدید تهران نهایی شد ️پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ اعلام جزئیات جدید از سه طبقه کردن میدان ونک شهرداری باید حامی محیط زیست باشد الزام به تقویت ساختار HSE در شهرداری ها کارزار ابلاغ و اجرای کلیه صلاحیت‌های رشته شهرسازی موضوع روز شهرسازان ایران مصاحبه اختصاصی با «دکتر شیوا آراسته» درباره پارک قیطریه تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد بهره‌برداری از ۲ پروژه راهگشای عمرانی در بزرگراه آزادگان تهران پلمب ٤ مرکز غیرمجاز تفکیک و جمع‌آوری پسماند خشک در تهران سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود چرا شهرداران این سه شهر موفق هستند؟ اجرای برنامه‌های جامع برای شهر تهران آراستگی و نظافت شهر تهران اولویت اول معاونت خدمات شهری است

0

بحرانی‌ترین بافت فرسوده در تهران و خراسان رضوی

  • کد خبر : 11561
  • 27 ژوئن 2023 - 10:07
بحرانی‌ترین بافت فرسوده در تهران و خراسان رضوی
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحرانی‌ترین استان‌ها در موضوع بافت فرسوده خراسان رضوی و تهران هستند که بیشترین آمار واحد‌های ناپایدار را دارند، گفت: در مدل مشارکت، مالک هیچ هزینه‌ای بابت نوسازی پرداخت نمی‌کند و با هزینه‌ای تقریبا صفر می‌تواند واحد خود را نوسازی کند.

محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بحرانی‌ترین استان‌ها در موضوع بافت فرسوده خراسان رضوی و تهران هستند که بیشترین آمار واحد‌های ناپایدار را دارند، اظهار داشت: برای نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی این بافت‌ها، دولت زمینی در این بافت‌ها ندارد از اینرو به دنبال تامین زمین هم در بافت فرسوده نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که با همکاری شهرداری بستری را فراهم کنیم که مردم (مالکان بافت فرسوده) با سازندگان بخش خصوصی مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: می‌دانیم که مالک واحد‌های فرسوده هم به تنهایی توان نوسازی را ندارند چراکه با ارائه تسهیلات هم، توان پرداخت اقساط آن را ندارند، اما مدل را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که اگر مالک بافت فرسوده هیچ توان و منابعی برای نوسازی نداشته باشد، می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی واحد خود را نوسازی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در ابتدا این پیشنهاد به مالک داده می‌شود که خودش با استقاده از تسهیلات و سایر مشوق‌ها نسبت به نوسازی اقدام کند. اما در مدل مشارکت، مالک هیچ هزینه‌ای بابت نوسازی پرداخت نمی‌کند و با هزینه‌ای تقریبا صفر می‌تواند واحد خود را نوسازی کند و تنها آورده مالک زمین وی است.

وی گفت: بنابراین در نوسازی بافت، نه تنها مالک هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند بلکه واحدی برای مالک تامین می‌شود که در دوره نوسازی، در آن واحد مستقر شود و اسکان داشته باشد. از سوی دیگر از آنجایی که سرمایه بخش خصوصی در ساخت درگیر می‌شود، بخش خصوصی در تلاش است که مدت زمان ساخت را به حداقل برساند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: البته باید توجه داشت دغدغه سازندگان هم سود است و می‌گویند چرا در پروژه نوسازی بافت فرسوده با سود ۱۰ درصدی ورود کنند، در حالی که می‌توانند در پروژه‌های زعفرانیه سود ۱۱۰ درصدی داشته باشند؛ بنابراین برای اینکه سازندگان را راضی کنیم و مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم، از جمله اینکه صدور پروانه ساخت برای سازندگان بخش خصوصی رایگان خواهد بود یا حداقل ۵۰ درصد آن به صورت قانونی رایگان است که اگر شهرداری این قانون را به اجرا نرساند، دستگاه‌های نظارتی و دادستان می‌توانند به این موضوع ورود کنند و یقه شهرداری را بگیرند. همچنین از دیگر مشوق‌ها این است که وام بدون سپرده‌گذاری و بدون خرید اوراق در اختیار سازنده قرار می‌دهیم.

آیینی افزود: سال گذشته بخشی از وام یعنی ۱۵۰ میلیون تومان آن با نرخ سود صفر درصدی بوده و مابقی تسهیلات هم ۱۲ درصد بوده‌است. در کنار امتیاز پارکینگ و درب پارکینگ اضافه به آن پروژه داده می‌شود و این امکان داد می‌شود که طبقه همکف تجاری شود و سطح اشغال بیشتری به آن پروژه قائل می‌شویم. به طور کلی هر امتیاز و مشوقی که سازنده را راضی کند تا در پروژه بافت فرسوده حضور داشته باشد را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مجموع مشوق‌ها می‌تواند جریان ساخت و نوسازی را در بافت فرسوده شتاب دهد و مجموع بسته‌های تشویقی از جمله بسته اداری (پروانه‌ها و عوارض)، بسته مالی (تسهیلات) و بسته شهرسازی (تراکم‌ها) ترکیبی ایجاد می‌کنند که انگیزه سازنده بخش خصوصی را بالا ببرند و به طور مدام بسته تشویقی را کاملتر می‌کنیم و اخیرا زمین معوض را به آن اضافه کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: معتقدم می‌توان مردم را به جای خانه‌دار کردن در پردیس و پرند در قالب طرح نهضت ملی مسکن، آن‌ها را در بافت فرسوده که مجهز به امکانات شهری و فرهنگ و هویت وجود دارد، خانه‌دار کرد و این موضوع تنها با تقبل نصف سود بانکی از سوی دولت به اجرا می‌شود و محقق خواهد شد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=11561

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.