بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری

بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
بزرگترین مرجع تولید محتوای شهرسازی کشور.اخبار ، منابع تخصصی شهرسازی و معماری
تاریخ : شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۴۰۲ Saturday, 2 March , 2024

اخبار ویژه

تعیین تکلیف پروژه‌های ساختمانی غیرفعال در پایتخت گرمخانه ها آماده پذیرش بی خانمان ها هستند حل ‌اختلاف ۲۰ساله شرکت آب‌منطقه‌ای، شهرداری و موقوفه مولاوردیخانی در قزوین سرمایه‌گذاری جهت تولید خودروی برقی در همدان جریمه در انتظار نامزدهای انتخاباتی برای تخلفات تبلیغات کاهش ۴۰ درصدی درخواست صدور پروانه‌های ساختمانی در مشهد پروژه‌های ساختمانی غیرفعال و رهاشده به صورت برخط پایش می‌شوند بهای پایه طرح ترافیک ۷۵ هزار تومان می‌شود/ عوارض ۳۵ درصدی برای مجوز احداث آنتن‌ و دکل‌ها فعالیت اتوبوس‌های منتهی به بازار و مراکز خرید تا ساعت ۲۳ کمتر از دوسال تا راه‌اندازی پروژه بزرگ‌ترین شهربازی تهران تکمیل سه سازه پارکینگ در تهران تا تابستان ۱۴۰۳ تامین زمین برای احداث نخستین اورژانس بازار تهران گره‌گشایی از تهران با بودجه ۱۴۰۳/ شهروندان منتظر اتفاقات خوب حمل و نقلی باشند استفاده از کودکان در مدیریت پسماند ممنوع است آخرین وضعیت درختان پادگان ۰۶ قانونی شدن دستفروشی استخدام حدود ۵ هزار زباله‌گرد با حقوق ماهیانه ۱۵ میلیون تومان رونمایی از ۳۱ نماد استان‌های کشور در پایتخت بودجه ۶۶۷۰ میلیاردی شهرداری ارومیه تصویب شد تعرفه پارک حاشیه‌ای در شهرکرد اعلام شد

0

کنترل آسیب‌های اجتماعی اولویت برنامه چهارم توسعه

  • کد خبر : 15503
  • 13 ژانویه 2024 - 18:14
کنترل آسیب‌های اجتماعی اولویت برنامه چهارم توسعه
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در برنامه چهارم توسعه یکی از اولویت‌های چهارگانه بود که با تشکیل قرارگاه اجتماعی مورد پیگیری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری نوین شهرساز، نرگس معدنی‌پور با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تلاش مدیریت شهری بر این بود که ضمن نظارت بر عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی، تمام واحدهای شهرداری در مأموریت فرهنگی و اجتماعی را بررسی کنیم، اظهار کرد: قرار ما بر این بود که به طور مداوم گزارشات را دریافت و بررسی کنیم و با حضور میدانی نیز طرح‌ها و برنامه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: دریافت گزارشات و حضور میدانی اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ارزیابان به صورت مرتب انجام می‌شود و شاخص‌های ارزیابی نیز برای واحدها تعیین شده است.

معدنی‌پور با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه که در اواخر سال قبل تصویب شد به عنوان سند بالادستی ملاک عمل ما قرار گرفت، یادآور شد: برنامه‌های سال ۱۴۰۰ بر مبنای برنامه سوم توسعه و سال ۱۴۰۱ بر اساس برنامه و بودجه همان سال مورد سنجش قرار گرفت؛ چراکه با توجه به تصویب برنامه چهارم در اواخر سال امکان انطباق برنامه‌های سال ۱۴۰۱ با برنامه توسعه وجود نداشت.

وی با تأکید بر اینکه امسال از ابتدای سال، هم معاونت اجتماعی و فرهنگی و واحدهای زیرمجموعه و هم سایر واحدهایی که از بودجه فرهنگی و اجتماعی برخوردارند، مورد ارزیابی قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: ۵۴ واحد در شهرداری تهران هم مأموریت و هم بودجه فرهنگی و اجتماعی دارند؛ هدف ما این بود که طرح‌ها و برنامه‌های این واحدها منطبق بر برنامه چهارم توسعه باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از نقاط قوت شهرداری ایجاد قرارگاه اجتماعی بوده است، اعلام کرد: کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی علاوه بر هدف‌گذاری‌های مدیریت شهری، در برنامه چهارم توسعه نیز یکی از اولویت‌های چهارگانه بود که با تشکیل قرارگاه مورد پیگیری قرار گرفت.

وی ادامه داد: ما با ضعف در حوزه آموزش شهروندی رو به رو هستیم؛ با توجه به اینکه در تبصره بودجه، اعتبارات لازم پیش‌بینی و در دبیرخانه جلسات متمرکز برگزار شد و تأکید کردیم دبیرخانه با حضور این دستگاه‌ها برقرار شود، انتظار داریم یکپارچگی در امور مورد توجه قرار بگیرد و اقدامات مؤثر انجام شود. با وجود اینکه بخش‌های مختلف تلاش خود را انجام می‌دهند هنوز آنچه می‌خواهیم در بخش آموزش‌های شهروندی محقق نشده است.

معدنی‌پور با بیان اینکه برای زیرساخت‌های حوزه زنان هم در برنامه چهارم و هم در برنامه و بودجه، احکام و بودجه خوبی پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: برنامه «تهران؛ شهر خانواده» و مشارکت اجتماعی زنان و دختران به عنوان کنشگران در محلات از اقدامات مؤثر در حال اجراست؛ اما در مشارکت‌های اجتماعی نیاز است که شهرداری تهران تلاش بیشتری را انجام دهد تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی اضافه کرد: یکی از تأکیدات ما این است که برنامه‌ها صرفاً مناسبت‌ محور نباشند؛ چراکه مناسبت‌ها مقدمه‎‌ای بر جریان‌سازی است، لذا مناسبت‌ها باید بخشی از برنامه‌‎های فرهنگی باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت مناطق به عنوان بازوان اجرایی برای پیشبرد و اجرای برنامه‌ها استفاده شود، گفت: ستاد باید سیاست‌گذاری و راهبری را بر عهده بگیرد و مناطق اجرای برنامه‌ها را بر عهده بگیرند تا ارتباط مناسبی بین صف و ستاد شکل بگیرد.

وی افزود: در مجموع کار در بخش فرهنگی و اجتماعی بسیار سخت است؛ به همین دلیل نیاز داریم مشارکت اجتماعی افزایش یابد. شاید نتوان به دلیل محدودیت‌‎های منابع، بودجه کافی را برای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفت، لذا مشارکت اجتماعی و شهروندی می‌تواند این کمبودها را جبران کند.

معدنی‌پور با بیان اینکه واحدهای شهرداری باید از موازی‌کاری به دلیل محدودیت‌های منابع خودداری کنند و از ظرفیت سایر دستگاه‌ها نیز استفاده شود، اظهار کرد: هرچند به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری اقدامات مشترک با سایر دستگاه‌ها دشوار است؛ اما می‌توان هم‌افزایی را با این دستگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های فرهنگی دنبال کرد.

لینک کوتاه : https://novinshahrsaz.ir/?p=15503

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.